تمامی محصولات ارائه شده در فروشگاه اینترنتی تی سی ال شامل ارسال و نصب رایگان می‌باشد
loader

برای افرادی که به دنبال خرید تلویزیون 4K هستند بسیار مهم است که جواب این سؤال را بدانند؛ از کجا بفهمیم تلویزیون 4K است یا نه؟ بخصوص اگر بخواهند از امکانات تلویزیون های 4K مثل کیفیت تصویر و صدا، شفافیت و هوشمندی استفاده کنند. در ادامه این مطلب از وبلاگ تی سی ال به این سؤال پاسخ خواهیم داد.

علت جذابیت تلویزیون های 4K چیست؟

تلویزیون‌های 4K، به دلیل وضوح بالایی که دارند، برای بسیاری از مخاطبان جذابیت دارند. ویژگی‌های اصلی تلویزیون‌های 4K که برای مخاطبان جذابیت ایجاد می‌کنند عبارت‌اند از:

1- وضوح بالا: تلویزیون‌های 4K دارای وضوح بالایی هستند که 4 برابر وضوح تلویزیون‌های Full HD (1080p) است. این به معنی این است که تصاویری که روی تلویزیون 4K نمایش داده می‌شوند، با جزئیات بیشتری نشان داده می‌شوند و تجربه تماشای بهتری را برای مخاطبان فراهم می‌کنند.

2- کیفیت تصویر بالا: تلویزیون‌های 4K دارای تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای هستند که کیفیت تصویر را بهبود می‌بخشند. این تکنولوژی‌ها شامل HDR (High Dynamic Range) و WCG (Wide Color Gamut) می‌شوند که باعث بهبود رنگ‌ها، کنتراست‌ها و جزئیات تصویر می‌شوند. (بیشتر بخوانید: آموزش فعالسازی HDR در تلویزیون)

3- تجربه تماشای سینمایی: با وجود وضوح بالا و کیفیت تصویر بالا، تلویزیون‌های 4K به مخاطبان تجربه تماشای سینما در خانه را می‌دهند. مخاطبان می‌توانند با تماشای فیلم‌ها و سریال‌ها باکیفیت 4K، تجربه تماشایی شبیه به سالن سینما را در خانه داشته باشند.

4- شفافیت بالا: با وجود وضوح بالا، تلویزیون‌های 4K به مشاهده جزئیات بیشتری از تصاویر کمک می‌کنند. این ویژگی به‌خصوص در مواردی مانند تماشای مسابقات ورزشی زنده، فیلم‌های علمی تخیلی و بازی‌های ویدئویی مفید است.

در کل، تلویزیون‌های 4K با وضوح بالا، کیفیت تصویر بالا، تجربه تماشای سینمایی و شفافیت بالا، برای بسیاری از مخاطبان جذابیت دارند.



راه‌های تشخیص تلویزیون 4K

اگر قصد خرید تلویزیون با کیفیت تصویر 4K را دارید؛ باید بدانید که اولین چیز این است که یک تلویزیون 4K باید دارای یک صفحه نمایش با وضوح 3840*2160 باشد. بعد از این، شما باید بررسی کنید که آیا تلویزیون شما قابلیت پخش محتوای 4K را دارد یا خیر. این کار را می‌توانید با جستجو در مستندات تلویزیون خود یا با مراجعه به وب‌سایت رسمی تلویزیون انجام دهید.

نکته:

بیشتر تلویزیون‌های 4K دارای برچسب “Ultra HD” هستند و شما می‌توانید با جستجوی این عبارت در مشخصات تلویزیون خود، مطمئن شوید که تلویزیون شما دارای کیفیت تصویر 4K است.

تفاوت تلویزیون های 4K با تلویزیون های Full HD

عوامل مختلفی در کیفیت تصویر و وضوح نمایشگر تاثیر دارند که کیفیت بالاتر هر یک از آن‌ها باعث می‌شود تصاویر واقعی‌تر را مشاهده کنید.

تلویزیون‌ها با تکنولوژی Full HD ، 1080 × 1920 پیکسل دارند و تلویزیون‌های 4K UHD این تعداد پیکسل‌ها را تقریبا 4 برابر افزایش می‌دهد و دارای 3840 × 2160 پیکسل هستند. به همین دلیل در تلویزیون‌های 4K می‌توانیم تصاویر بسیار دقیق را در همان اندازه صفحه نمایش ببینیم. بنابراین وضوح تصویر با تراکم پیکسل افزایش پیدا می‌کند.

تلویزیون‌های 4K تصویری با وضوح و کیفیت بالاتر از FHD تحویل می‌دهند اما هزینه بیشتری باید پرداخت کنید و قیمت تلویزیون های 4K بالاتر است. درواقع زمانی که بحث کیفیت و وضوح تصویر است می‌توانیم بگوییم 4K بهترین انتخاب است. با این حال پنل‌های Full HD هنوز یک تجربه دیداری با کیفیت است و جزئیات تصویر را با وضوح بالاتر از HD به نمایش می‌گذارد.

اگر تصمیم به خرید یکی از این دو مورد را دارید، نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • پیدا کردن تلویزیون FHD در اندازه صفحه نمایش بزرگتر از 49 اینچ یا تلویزیون UHD با اندازه صفحه نمایش کوچکتر از 40 اینج بسیار نادر است. مطمئن شوید که اندازه انتخابی متناسب با محیط مشاهده شما است.
  • اطمینان حاصل کنید که به محتوایی که برای مشاهده 4K و Full HD مجهز باشد دسترسی دارید که شامل اتصالات HDMI ، بسته‌های کابلی یا ماهواره‌ای، استانداردهای Blue ray و سرعت اینترنت می‌شود.
  • بررسی کنید که تلویزیون‌های 4K و Full HD اتصالات مورد نیاز دستگاه‌های دیگر را که قصد اتصال آن‌ها را دارید از قبیل آنتن‌ها، دستگاه پخش‌کننده دیسک، دستگاه‌های پخش آنلاین و کنسول‌های بازی‌های ویدئویی را فراهم می‌کند.

چطور بفهمیم تلویزیون قابلیت پخش محتوای 4K دارد؟

برای بررسی پخش محتوای 4K در تلویزیون ، می‌توانید فایل‌های ویدئویی با وضوح 4K را از اینترنت دانلود کرده و آن‌ها را روی تلویزیون پخش‌کنید. اگر تلویزیون شما قادر به پخش این فایل‌ها با وضوح 4K بود، به‌احتمال‌زیاد تلویزیون شما دارای وضوح 4K است.

پخش محتوای 4K

چگونه شبکه 4K را فعال کنیم

شبکه IRIB UHD اولین شبکه فارسی 4K با فناوری رنگی HDR است؛ اگر می‌خواهید شبکه فراتر یا شبکه 4K به‌عنوان اولین شبکه تلویزیونی ایران با کیفیت 4K را روی تلویزیون 4K تی سی ال فعال کنید؛ نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • تلویزیون شما باید از کیفیت 4K پشتیبانی کند.
  • تلویزیون فورکی باید از فناوری‌های DVB-T2، HEVC 10bit و HDR HLG پشتیبانی کند. این فناوری‌ها برای دریافت و نمایش تصاویر 4K با جزئیات و رنگ‌های زنده ضروری هستند.
  • شما باید در محدوده پخش شبکه فراتر باشید. این شبکه در حال حاضر در مراکز استان‌ها و برخی شهرهای بزرگ قابل دریافت است و به‌زودی به سایر مناطق هم گسترش خواهد یافت.
  • شما باید دارای آنتن قدرتمند و اکتیو باشید. این آنتن‌ها می‌توانند سیگنال شبکه فراتر را به‌صورت دیجیتال دریافت و به تلویزیون منتقل کنند.

مراحل فعال‌سازی شبکه فراتر روی تلویزیون

برای فعال کردن شبکه فراتر روی تلویزیون، باید مراحل زیر را انجام دهید:

  1. آنتن را به تلویزیون متصل کنید. اگر آنتن اکتیو است، باید به برق هم وصل شود.
  2. جستجو و کانال یابی را روی تلویزیون اجرا کنید. این عمل باعث می‌شود تلویزیون شبکه فراتر را پیدا کند و به لیست کانال‌های خود اضافه کند.
  3. شبکه فراتر را در لیست کانال‌های تلویزیون پیدا کنید. این شبکه معمولاً در کانال‌های آخرین جستجو قابل‌مشاهده است (مثلاً کانال 50) و با نام UHF نمایش داده می‌شود.
  4. حال می‌توانید از تماشای شبکه فراتر با کیفیت K لذت ببرید.

همچنین بخوانید: نقش متاورس در پیشرفت تلویزیون

تلویزیون‌های 4K تی سی ال ، اعتماد به انتخاب جهانی

برند تی سی ال که یک برند جهانی است، تلویزیون‌های با کیفیت در مدل‌های مختلف تولید می‌کند و در جدیدترین رتبه‌بندی جهانی دومین برند پرفروش دنیا شد.

اگر به دنبال خرید تلویزیون هم تراز با استاندارهای جهانی هستید، تلویزیون‌های 4K تی سی ال انتخاب هوشمندانه‌ای خواهد بود. چرا که نسبت به تلویزیون‌های نسل قبل با ارتقا تعداد پیکسل‌های تصویر به حدود 8 میلیون، جزئیات را واضح‌تر نشان خواهد داد و تی سی ال یک تلویزیون ایرانی 4K است.

نتیجه‌گیری

تشخیص تلویزیون 4K به‌سادگی انجام می‌شود و با بررسی وضوح صفحه نمایش، قابلیت پخش محتوای 4K و برچسب “Ultra HD” می‌توانید به‌راحتی بفهمید که تلویزیون شما دارای وضوح 4K است یا خیر؟

پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر، به صفحه تلویزیون های 4K تی سی ال مراجعه کنید.

ارسال نظر

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

*
*