تمامی محصولات ارائه شده در فروشگاه اینترنتی تی سی ال شامل ارسال و نصب رایگان می‌باشد
loader

این روزها واژه متاورس خیلی به گوشمان می‌خورد و در هر صنعتی تاثیر آن را می‌بینیم. نقش متاورس در پیشرفت تلویزیون را هم می‌توانیم در تولیدات اخیر حس کنیم. مسیری که متاورس قرار است بپیماید، طولانی و غیر قابل پیش‌بینی خواهد بود. البته در آینده شاهد تغییرات گسترده در این خصوص هستیم.

تلویزیون‌های هوشمند به همراه متاورس تجربه جدیدی در اختیار ما قرار خواهند داد که تحولی در زندگی ما ایجاد می‌شود. در این مطلب از وبلاگ تی سی ال سعی کردیم بر متاورس و تاثیر آن در زندگی به خصوص صنعت تلویزیون تمرکز کنیم.

متاورس چیست؟

متاورس (Metaverse) واژه‌ای ترکیبی متشکل از meta به معنی “فراتر” و universe به معنی “جهان” است و می‌توان آن را فراتر از جهان ترجمه کرد. مفهوم دیگری که وجود دارد “تعامل‌پذیری” است به این معنا که در متاورس می‌توانیم از مقصدی به مقصد دیگر سفر کنیم.

متاورس به زبان ساده یک فضای مجازی پیشرفته و سه بعدی است که با استفاده از تکنولوژی‌هایی مانند واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، زندگی آنلاین انسان را با زندگی واقعی و شبیه‌سازی شده او ترکیب می‌کند. در متاورس کاربران می‌توانند از طریق شخصیت‌های دیجیتالی خود، موسوم به آواتارها، تعامل داشته باشند.

این فضا از ترکیب تکنولوژی‌های واقعیت مجازی (VR)، واقعیت افزوده (AR) و دیگر پلتفرم‌های دیجیتالی به وجود آمده است. متاورس به کاربران اجازه می‌دهد تا در فعالیت‌های گوناگونی مانند بازی‌ها، رویدادهای اجتماعی، کار، خرید و تجربیات آموزشی شرکت کنند.

متاورس ترکیبی از VR و AR

تاریخچه تلویزیون و سیر تکامل آن

فناوری ساخت تلویزیون، از زمانی که تلویزیون یک وسیله تجملاتی به حساب می‌آمد تا امروز که در هر خانه‌ای حداقل یک دستگاه از آن وجود دارد، راه طولانی را طی کرده است. در ابتدا تلویزیون‌ها تنها قادر به پخش تصاویر سیاه و سفید بودند اما بعدتر با کمی پیشرفت در کیفیت رنگ تصویر، تلویزیون‌های رنگی راه خود را به خانه‌ها باز کرد.

کم کم این دستگاه، به گونه‌ای در بین مردم جا باز کرد که امروزه جزو جدانشدنی هر خانه شده. حتی در سایر امکان عمومی مثل مطب پزشک، درمانگاه و … تلویزیون حضور پیدا کرد. پس از آن مردم شروع به تقاضا برای صفحه نمایش بزرگتر کردند تا در کنار خانواده و دوستان لذت بیشتری از برنامه‌ها ببرند. سپس خرید تلویزیون وارد مرحله جدیدی شد.

سپس قابلیت‌های مختلف مانند فناوری QLED ، تکنولوژی دالبی اتموس و اندروید 11 در تولید تلویزیون ایجاد شد. ویژگی‌های جدید باعث افزایش کنتراست، رزولوشن و زاویه دید تصاویر می‌شود. پیشرفت به جایی می‌رسد که متاورس به صنعت تلویزیون وارد می‌شود که تجربه تماشا را دگرگون می‌کند و احتمالا به زودی تاثیر متاورس در ایران را نیز خواهیم دید.

تلویزیون‌های QLED

تاثیر متاورس بر صنعت تلویزیون

متاورس و تلویزیون هوشمند را می‌توان یکی از مهم‌ترین تاثیرات بر تکنولوژی امروز حساب کرد. هوش مصنوعی در تلویزیون‌ها می‌تواند تجربه تماشای تلویزیون را بهبود ببخشد. از مهم‌ترین تاثیرات متاورس بر تلویزیون می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • کیفیت تصویر: استفاده از واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) در متاورس می‌تواند استانداردهای جدیدی برای کیفیت تصویر تعیین کند. برای مثال، برای ایجاد تجربه‌ای واقع‌گرایانه در محیط‌های VR، نیاز به رزولوشن‌های بالا و جزئیات دقیق‌تر است. این می‌تواند به طور غیرمستقیم بر کیفیت تصویر در تولیدات تلویزیونی تأثیر بگذارد.
  • کیفیت صدا: در محیط‌های متاورس، اهمیت صدای فراگیر و سه‌بعدی بیشتر می‌شود. تکنیک‌های پیشرفته صوتی که برای ایجاد تجربه‌های واقع‌گرایانه در متاورس استفاده می‌شوند، می‌توانند به توسعه و بهبود سیستم‌های صوتی در تولید تلویزیونی کمک کنند.
  • تکنولوژی‌های پشتیبان: تکنولوژی‌هایی که برای پشتیبانی از متاورس توسعه یافته‌اند، مانند پردازش تصویر پیشرفته و رندرینگ سریع‌تر، می‌توانند به طور غیرمستقیم در بهبود کیفیت تولیدات تلویزیونی نیز مورد استفاده قرار گیرند.
  • تعامل بینندگان: متاورس امکان ایجاد جوامع مجازی را فراهم می‌آورد که در آن بینندگان می‌توانند در مورد نمایش‌های مورد علاقه خود بحث و تبادل نظر کنند، نقش‌هایی در داستان‌ها ایفا کنند یا حتی در تولید محتوا مشارکت داشته باشند.
  • کنسرت‌ها و رویدادهای زنده: متاورس فضایی را برای برگزاری کنسرت‌ها و رویدادهای زنده فراهم می‌کند که می‌تواند به صورت مستقیم در تلویزیون پخش شود. این امر می‌تواند تجربه بینندگان را فراتر از محدودیت‌های فیزیکی مکان و زمان ببرد.
  • محتوای سفارشی و شخصی‌سازی شده: متاورس این امکان را فراهم می‌آورد که محتوای تلویزیونی بر اساس ترجیحات و علایق بینندگان شخصی‌سازی شود. این امر می‌تواند تجربه تماشای تلویزیون را برای هر فرد منحصر به فرد کند.
  • آینده‌نگری در تلویزیون: با توسعه بیشتر متاورس، می‌توان انتظار داشت که تلویزیون به سمت فرمت‌هایی حرکت کند که بیشتر بر تعامل و تجربه‌های فردی تمرکز دارند. تغییری که می‌تواند ساختار کلی صنعت تلویزیون را دگرگون کند. به عنوان مثال می‌توانیم به کنترل صوتی و شناسایی چهره اشاره کنیم.

نقش متاورس در صنعت تلویزیون

اتصال به اینترنت و متاورس

ارتباط متاورس و تلویزیون با اتصال به اینترنت تکمیل می‌شود. این اتصال در دنیای متاورس به تماشگران تلویزیون امکان دسترسی به خدمات جدید اینترنتی بسیاری را می‌دهد. همچنین ورود به متاورس را ممکن می‌کند. از جمله این موارد شامل:

  • پخش موسیقی
  • بازی‌های آنلاین
  • امکان ارتباط با سرویس‌های ابری
  • استرینینگ ویدئو
  • دسترسی به فضای ذخیره‌سازی آنلاین

برای آشنایی با بهترین فیلم های 2023 کلیک کنید.

متاورس در پیشرفت تلویزیون

نقش متاورس و کاربردهای آن در جهان

تکنولوژی Metaverse حضور خود را در بازی‌های مجازی، تجارت، آموزش، پروژه‌های اجتماعی، مد و حتی بازار املاک مثل فروش زمین در متاورس تثبیت کرده و افراد زیادی از آن بهره می‌برند.

فروش املاک در متاورس

سرعت پیشرفت متاورس به گونه‌ای است که در آینده‌ای نزدیک، ما نمونه‌های موفق آن را محدود به چند صنعت مانند بازی و سرگرمی ندانیم. همچنین مردم شروع به خرید متاورس، خرید عینک و یا آموزش متاورس و nft متاورس می‌کنند.

مهم‌ترین کاربردهای متاورس عبارتند از:

  • پزشکی و سلامت
  • علمی و آموزشی
  • بازی و سرگرمی
  • گردشگری
  • نظامی
  • فروش املاک
  • تربیت نیروی انسانی ماهر

سخن پایانی

متاورس، با امکانات واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) خود، تأثیر قابل توجهی بر صنعت تلویزیون دارد. این تأثیرات را می‌توان در چند جنبه اصلی بیان کرد. این موارد شامل تغییر در کیفیت تصویر، صدا، تعامل بینندگان و موارد دیگر می‌شود.

با این حال، هنوز در مراحل اولیه توسعه متاورس هستیم و بسیاری از این کاربردها در حال شکل‌گیری و تکامل هستند. اما پتانسیل متاورس در تغییر و تحول صنعت تلویزیون بسیار قابل توجه است.

ارسال نظر

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

*
*