تمامی محصولات ارائه شده در فروشگاه اینترنتی تی سی ال شامل ارسال و نصب رایگان می‌باشد
loader

تلویزیون یکی از پرکاربردترین وسایل الکترونیک در خانه‌ها است که هم به‌عنوان منبع اطلاعات و هم به‌عنوان سرگرم‌کننده عمل می‌کند. امروزه با پیشرفت فناوری، کیفیت تصویر تلویزیون با ترکیب پنل های جدید، وضع را عوض کرده است. تلویزیون با کیفیت قادر است تصاویر را با جزئیات فراوان و رنگ‌های زنده نشان دهد. اما آیا این کار به نفع بینایی مخاطبان است؟ کاربران باید در هنگام خرید و استفاده از تلویزیون‌های جدید به چه مواردی توجه کنند؟ با این مطلب از وبلاگ تی سی ال همراه باشید.

کیفیت تصویر تلویزیون های قدیم و جدید

برای پاسخ به سؤالات مذکور و اینکه چه تلویزیونی خوب است، لازم است ابتدا با مفهوم کیفیت تصویر آشنا شویم. کیفیت تصویر به تعداد پیکسل‌های (Pixel) چشمک‌زن گفته می‌شود که در دو بعد افق و عمود صفحه نمایش قابل‌رؤیت هستند. هرچه این عدد بالاتر باشد، درواقع کيفيت تصوير تلویزیون بهتر خواهد بود.

4 گروه کیفیت تصویر تلویزیون

کيفيت تصویر تلویزیون به چهار گروه تقسيم مي‌شود كه عبارت‌اند از:

  • SD: كيفيت پائين با رزولوشن 576×720 پيكسل
  • HD: كيفيت متوسط با رزولوشن 768×1366 پيكسل
  • Full HD: كيفيت بالا با رزولوشن 1080×1920 پيكسل
  • ULTRA HD 4K: كيفيت بسيار بالا با رزولوشن 2160×3840 پيكسل

انواع کیفیت تصویر تلویزیون

تفاوت تلویزیون های جدید و قدیم چیست؟

تفاوت تلویزیون های قدیم و جدید در کیفیت تصویر به چند عامل بستگی دارد. این عوامل عبارت‌اند از:

  • رزولوشن تصویر: كيفيت تصوير تلويزيون‌ها از SD به 4K رشد كرده است و امروزه تلويزيون‌هاي 4K به‌عنوان بهترين تلويزيون ازلحاظ كيفيت تصوير شناخته می‌شوند.
  • ابعاد تلویزیون: هرچه صفحه نمایش تلویزیون بزرگ‌تر باشد، نیاز به رزولوشن بالاتر دارد. در غیر این صورت، پیکسل‌ها قابل‌رؤیت خواهند بود و تصاویر غیرواقعی خواهند شد. تلویزیون‌های قدیم معمولاً دارای صفحه‌نمایش کوچک (کمتر از 40 اینچ) بودند. تلویزیون‌های جدید دارای صفحه‌نمایش بزرگ مثل تلویزیون 75 اینچ تی سی ال هستند.
  • فاصله مخاطب از تلویزیون: هرچه فاصله مخاطب از تلویزیون کم‌تر باشد، نیاز به رزولوشن بالاتر دارد. در غیر این صورت، پیکسل‌ها قابل‌مشاهده نیست. فاصلۀ مناسب را باید با توجه به قطر صفحۀ نمایش محاسبه کرد. به‌عنوان قاعده کلی، فاصلۀ مناسب برابر با دو الى پنج برابر قطر صفحۀ نمایش است.
  • کیفیت منبع پخش: هرچه کیفیت منبع پخش (مانند فیلم، سریال، بازی و …) بالاتر باشد، نیاز به رزولوشن بالاتر دارد. در غیر این صورت، تصاویر منطبق با تکنولوژی صفحه نمایش نخواهد بود و کاهش کیفیت داریم. تلویزیون های قدیم معمولاً منابع پخش با کیفیت پایین (SD) را پخش می‌کردند. تلویزیون‌های جدید منابع پخش با کیفیت بالا (HD، Full HD، 4K و 8K) را پخش می‌کنند.

تفاوت تلویزیون های جدید و قدیم

هنگام تماشای تلویزیون با کیفیت | مراقب بینایی خود باشید!

به‌طورکلی، می‌توان گفت که تلویزیون‌های جدید نسبت به تلویزیون‌های قدیم دارای کیفیت تصویر بالاتر هستند. اما برای بهره‌مندی از این کیفیت بالا، باید عوامل دیگری را هم رعایت کرد. در غیر این صورت، ممکن است کیفیت تصویر به‌جای بهبود بینایى مخاطبان، باعث آسیب رسیدن به چشم آن ها شود.

برخى از آسيب‌هایى كه كاربران ممكن است در صورت استفاده نادرست از تلويزيون‌های با کیفیت جدید با آن روبرو شوند عبارت‌اند از:

  • خستگى چشم: در فاصله نزدیک و در صورت استفاده طولانی‌مدت از تلویزیون‌های با کیفیت تصویر بالا، مثل تلویزیون 4K تی سی ال چشم‌ها ممکن است خسته شوند. این مسئله می‌تواند باعث کاهش تمرکز و کارایی شود.
  • خشکى چشم: در صورت تماشای تصاویر با جزئیات زیاد و رنگ‌های روشن، چشم‌ها ممکن است کم‌تر چشمک بزنند و خشک شوند. این مسئله می‌تواند باعث التهاب چشم شود.
  • سردرد و اختلال مغزی: در صورت تماشای تصاویر با حرکات سریع، چشم‌ها و مغز ممکن است دچار اضطراب و استرس شوند. این مسئله می‌تواند باعث سردرد و اختلالات مغزی شود.
  • افسردگى و اختلال خواب: در صورت تماشای تصاویر با رنگ‌های سرد و غیرطبیعی، مخاطبان ممکن است دچار کاهش احساس خوشبختی و افزایش احساس تنهایی شوند. این مسئله می‌تواند باعث افسردگى و اختلال خواب شود.

5 راهکار جلوگیری از آسیب چشم در اثر تماشای تلویزیون

برای جلوگیری از آسیب رسیدن به چشم در اثر تماشای تلویزیون های جدید، برخی از راهکارهایی که می‌توانید انجام دهید عبارت‌اند از:

  1. تنظیم نور تلویزیون و کاهش درخشندگی: این کار باعث می‌شود که چشم شما کمتر در معرض نور قوی و تفاوت زیاد بین نور محیط و نور تلویزیون قرار بگیرد. بنابراین دچار خستگی و سردرد نخواهید شد.
  2. رعایت فاصله مناسب از تلویزیون: فاصله ایده‌آل بستگی به اندازه و نوع تلویزیون دارد، اما به طور کلی باید حداقل 8 تا 10 قدم با تلویزیون فاصله داشته باشید. هرچه تلویزیون بزرگتر باشد، فاصله باید بیشتر باشد.
  3. تعیین ارتفاع مناسب تلویزیون نسبت به چشم: صفحه نمایش تلویزیون باید در راستای سر یا پایین‌تر از چشم شما باشد، تا چشم و گردن شما فشار کمتری متحمل شود. بهتر است تلویزیون را به دیوار نصب کنید یا روی مبل قرار دهید.
  4. پلک زدن: هنگام تماشای تلویزیون، معمولا پلک زدن کمتر می‌شود و این باعث خشک شدن چشم می‌شود. سعی کنید هر چند ثانیه پلک بزنید. فراموش نکنید که همیشه چشم خود را مرطوب نگه دارید.
  5. پخش نور در محیط: تاریک بودن محیط باعث می‌شود عنبیه چشم باز شود و نور زیادی به داخل چشم وارد شود. بهتر است نور محیط را با استفاده از لامپ‌های کم‌مصرف و پخش‌کننده‌های نور تغییر داده و از ورود مستقیم آن به چشم جلوگیری کنید.

حالت های مختلف تصویر تلویزیون برای جلوگیری از آسیب چشم

تنظیمات تصویر تلویزیون بستگی به نوع و مدل تلویزیون دارد. همچنین در هر محیط و بر اساس سلیقه شخصی افراد متفاوت است.  اما برخی از حالت‌های تصویری که معمولا در همه تلویزیون ها از جمله تلویزیون هوشمند تی سی ال وجود دارند؛ می‌توانند به حفاظت از چشم در برابر تلویزیون کمک کنند. این حالت ها عبارت اند از:

حالت فیلم: این حالت تنظیمات پیش‌فرض را به گونه‌ای تغییر می‌دهد که تصویر را به نحوی نزدیک به واقعیت نشان دهد. در این حالت، نور پس‌زمینه، درخشندگی، کنتراست، رنگ و شارپنس (وضوح) تصویر به طور خودکار کاهش یا افزایش می‌یابند تا تصویر شفاف‌تر و طبیعی‌تر به نظر برسد. این حالت مناسب برای تماشای فیلم‌ها و سریال‌های سینمایی است.

حالت سفارشی: تنظیمات تصویر در این حالت بر اساس سلیقه و نیاز مخاطب تغییر می کند. شما می‌توانید نور پس‌زمینه، درخشندگی، کنتراست، رنگ، شارپنس، حالت رنگ و دیگر گزینه‌های مربوط به تصویر را به صورت دستی کنترل کرده و با سلامت چشم خود سازگار کنید.

کیفیت تلویزیون تی سی ال

اگر به دنبال یک تلویزیون با کیفیت تصویر بالا و رنگ‌های زنده و واقعی هستید، خرید تلویزیون‌های QLED تی سی ال برای شما مناسب است. این تلویزیون‌ها با استفاده از فناوری نقاط کوانتومی (QD)، نور پس‌زمینه را به رنگ‌های مختلف تبدیل می‌کنند و بیش از یک میلیارد رنگ متفاوت را با خلوص و کنتراست بالا نمایش می‌دهند.

تلویزیون های 4K تی سی ال که مجهز به پنل QLED هستند، با 4 برابر وضوح بیشتر نسبت به فول اچ دی، جزئیات تصاویر را به‌خوبی نشان می‌دهند.



برخی از مدل‌های QLED تی سی ال مثل تلویزیون C745 تی سی ال، علاوه بر این فناوری‌ها، از سایر قابلیت‌های پیشرفته‌ای برخوردارند که باعث ارتقای تجربه تماشای فیلم، سریال، بازی و سایر محتواهای چندرسانه‌ای می‌شوند. نظیر:

  •  Google TV
  •  HDR10+/Dolby Vision
  •  MEMC
  • Dolby Atmos
  • Onkyo Speaker
  • 120HZ.DLG

پس اگر قصد خرید یک تلویزیون QLED UHD 4K هوشمند دارید، پیشنهاد ما به شما تلویزیون‌های QLED تی سی ال است که با قابل‌ قبول‌ترین قیمت خرید تلویزیون در بازار ایران عرضه می‌شوند.

ارسال نظر

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

*
*