تمامی محصولات ارائه شده در فروشگاه اینترنتی تی سی ال شامل ارسال و نصب رایگان می‌باشد
loader

یکی از جدیدترین تکنولوژی های کیفیت تصویر که در بازار تولید تلویزیون توسط برندهای مشهور دنیا نیز بسیار داغ است، فناوری Mini LED است. اینکه تلویزیون های مجهز به این فناوری چه برتری نسبت به نمایشگرهای نسل قبل تر دارند را در این مطلب از وبلاگ تی سی ال بررسی می کنیم. همچنین درباره تلویزیون های Mini LED تی سی ال نیز صحبت می کنیم.

فناوری Mini LED چیست؟

فناوری مینی ال ای دی یا همان تکنولوژی مینی ال ای دی یک تکنولوژی نمایشگر است که در انواع لوازم الکترونیکی مثل تلویزیون، مانیتور و انواع صفحه نمایش کاربرد دارد. در تلویزیون مینی ال ای دی LED های کوچکتری نسبت به صفحه نمایش ال ای دی معمولی استفاده می شود. وجود این LED های کوچکتر، به افزایش کنتراست تصویر و نمایش رنگ های بهتر کمک می کند.

نکته:

LED به معنای دیود گسیلنده نور مخفف عبارت Light Emitting Diod است.

فناوری Mini LED چیست

آشنایی با نحوه کار Mini LED

همانطور که در بخش قبل گفتیم در تلویزیون های مجهز به فناوری Mini LED که برند تی سی ال، پیشرو در تولید و فروش است؛ تعداد زیادی ال ای دی کوچک در اندازه 100 میکرومتر یا کمتر به عنوان منبع نوری در تولید تصاویر به کار می رود. از آنجایی که اندازه LED های بکار رفته در تکنولوژی Mini LED کوچکتر از صفحه نمایش های ال ای دی است؛ بنابراین این منابع نوری در فواصل کمتری از هم قرار می گیرند.

فاصله کمتر بین LED ها در تلویزیون مینی ال ای دی باعث بهبود کنتراست تصویر و افزایش دقت در نمایش جزئیات تصویر می شود. در واقع رنگ‌ها در این تکنولوژی، زنده تر بوده و بخش‌ های سیاه روی صفحه، تیره‌ تر به‌ نظر می‌رسند.

به طور کلی تفاوت اصلی فناوری Mini LED با سایر تکنولوژی های صفحه نمایش، در این است که به‌جای استفاده از یک پس‌زمینه بزرگ یا چند نور پس‌زمینه کوچک، از هزاران ال ای دی استفاده می کند.

مزایای مینی ال ای دی چیست؟

در اینجا میخواهیم به یک ویژگی بسیار مهم فناوری Mini LED اشاره کنیم که شاید کمتر به آن اشاره شده باشد. تلویزیون های Mini LED اثر شکوفایی نور یا Blooming را کاهش می دهند. Blooming که به آن اثر هاله ای هم می گویند به این معنی است که در صفحه نمایش های معمولی، اطراف نقطه پر نور، هاله ای از انتشار نور اضافی ایجاد می شود که از نمایش دقیق آن نقطه جلوگیری می کند. اما فناوری Mini LED اثر هاله یا انتشار نور اضافی را کم می کند.

یک مثال جالب از کاهش اثر هاله توسط فناوری Mini LED:

ماه کامل را در آسمان تاریک در نظر بگیرید. اگر لبه های سیاره ماه، به طور واضح مشخص باشند، یعنی اثر Blooming یا ایجاد هاله اطراف ماه، کاهش یافته و ماه واضح تر دیده می شود. این تاثیری است که فناوری مینی LED روی جزئیات تصویر تلویزیون دارد.

5 مزیت فناوری Mini LED

  1. مصرف انرژی کمتر نسبت به دیگر تکنولوژی های نمایشگر
  2. کاهش تأخیر در زمان پاسخگویی
  3. عمر طولانی تر نسبت به LED های معمولی
  4. پشتیبانی از فضای رنگی گسترده تر (مانند فضای رنگی DCI-P3)
  5. افزایش کنتراست تصویر و نمایش جزئیات دقیق
5 مزیت فناوری Mini LED

نکته:

فضای رنگی DCI-P3 که گاهی به اختصار P3 یا Display P3 هم نامیده می شود، امکان لذت بردن از محتوای HDR را فراهم می کند. این فضای گسترده رنگی، نسبت به sRGB تا  25 درصد پوشش رنگی بهتری دارد.

آیا تلویزیون های Mini LED همان تلویزیون های LED هستند؟

در پاسخ به این سوال باید گفت، تلویزیون Mini LED و LED هر دو از تکنولوژی ال ای دی استفاده می کنند اما با یکدیگر تفاوت دارند. در این بخش به تفاوت های این دو اشاره می کنیم:

نورپردازی: در نمایشگر LED، نور به طور یکنواخت در سراسر صفحه نمایش پخش می شود؛ در حالی که در نمایشگر Mini LED به دلیل استفاده از ال ای دی های کوچک و قطعه به قطعه، نور به طور دقیق تر کنترل می شود و جزئیات تصویر بهتر نمایش داده می شود.

کنتراست و روشنایی تصویر: تلویزیون های Mini Led دارای کانتراست بالاتر، سطوح سیاه عمیق تر و روشنایی بیشتری هستند. در حالی که نمایشگرهای معمولی LED، دارای تضاد تصویر محدودتری هستند.

قیمت تلویزیون: فناوری Mini LED، به دلیل مزایای بسیاری که نسبت به ال ای دی دارد، طبیعتا از قیمت بالاتری هم برخوردار است. البته انتخاب نوع نمایشگر بستگی به سلیقه و بودجه شما دارد.

تفاوت نمایشگر Mini-LED با OLED چیست؟

همانطور که پیش از این گفتیم، ورود فناوری مینی LED به بازار تولید تلویزیون، باعث شد تا کیفیت تصویر بهتر و افزایش عملکرد نمایشگرها را شاهد باشیم. به همین خاطر تلویزیون Mini LED یکی از رقبای جدی تلویزیون OLED محسوب می شود. تلویزیون های OLED به نمایش هرچه بهتر رنگ مشکی کمک می کنند.

تفاوت تلویزیون Mini LED و تلویزیون OLED

فناوری اولد و مینی ال ای دی، هر دو از پیشرفته ترین تکنولوژی های کیفیت تصویر هستند. با این حال دارای تفاوت های مهمی هستند که در ادامه به آن اشاره می کنیم.

تفاوت نمایشگر Mini-LED با OLED
  • فناوری نورپردازی: در تلویزیون Mini LED نور از طریق LED های کوچک به صورت محلی، از قطعه ای به قطعه دیگر کنترل می شود. یعنی هر قسمت مجهز به چندین LED کنترل شده است. اما در تلویزیون های اولد، هر پیکسل به صورت مستقل نوردهی می شود. یعنی هر پیکسل قادر به تولید نور است.
  • کنتراست تصویر: تضاد رنگی تلویزیون های اولد بسیار بالاست؛ چون در نقاطی که نیاز به نمایش رنگ سیاه وجود دارد، پیکسل ها به طور خودکار خاموش می شوند. همین امر باعث افزایش کنتراست تصویر می شود. از طرفی در تلویزیون های Mini LED استفاده از تعداد زیاد LED در سراسر صفحه نمایش، باعث ایجاد سطوح سیاه عمیق و سطوح سفید با جزئیات دقیق تر می شود.
  • اندازه صفحه نمایش: فناوری اولد به دلیل عدم نیاز به پس زمینه نوری، می تواند تلویزیون های باریک تر و بزرگ تری تولید کند.
  • طول عمر و قیمت: تلویزیون های Mini LED طول عمر طولانی تری داشته که به معنی عدم نیاز به تعویض و تعمیرات مکرر مربوط به تلویزیون است. از طرفی قیمت تلویزیون های مینی ال ای دی نسبت به اولد کمتر بوده و مورد استقبال قرار می گیرد.

Mini-LED چه تفاوتی با QLED دارد؟

فناوری کوانتوم دات یا QLED، یک لایه نقاط کوانتومی روی نور پس زمینه LED، قرار می دهد تا رنگ های زنده تر با کنتراست بالاتر به نمایش گذاشته شود. اما مینی ال ای دی ها کمی بهتر هستند. تلویزیون mini LED نسبت به تلویزیون QLED دارای حداکثر روشنایی بالاتری هستند.



تلویزیون های تی سی ال مجهز به فناوری mini led

TCL یکی از اولین تولیدکنندگان تلویزیون Mini LED است. در حال حاضر، برند تی سی ال یکی از پرچم داران تولید تلویزیون با فناوری Mini LED در دنیاست. در سال 2022 در رویداد CES 2022 که بزرگترین نمایشگاه عرضه نوآوری های تکنولوژی در دنیاست؛ تی سی ال جدیدترین تلویزیون‌های مبتنی ‌بر فناوری مینی LED خود را معرفی کرد.

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم هر آنچه درباره فناوری Mini LED نیاز دارید را به شما توضیح دهیم. از تفاوت این فناوری با نمایشگر های نسل قبل LED گرفته تا تفاوت بین تلویزیون های MINI LED با OLED و QLED که سوال بسیاری از مخاطبان است. اگر تلویزیون دارید آیا از کیفیت تصویر تلویزیون خود راضی هستید؟ یا اگر قصد خرید تلویزیون دارید ترجیح می دهید از چه نمایشگری استفاده کنید؟ در بخش کامنت ها برایمان بنویسید.

ارسال نظر

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

*
*