تمامی محصولات ارائه شده در فروشگاه اینترنتی تی سی ال شامل ارسال و نصب رایگان می‌باشد
loader

دلایل لرزش ماشین لباسشویی چیست؟

سر و صدا و لرزش شدید ماشین لباسشویی از مشکلات رایج در هنگام استفاده از ماشین لباسشویی است. لرزش ماشین لباسشویی اگر از حد معمول خارج شود، در دراز مدت موجب صدمه به اجزای داخلی دستگاه شده و خسارات سنگینی نیز در پی خواهد داشت. در این مقاله به دلایل ایجاد سر و صدا و لرزش ماشین لباسشویی اشاره می کنیم و راهکارهایی برای از بین بردن آن ارائه خواهیم کرد.

تراز نبودن ماشین لباسشویی

مهم ترین و شایع‌ترین دلیل لرزش و تکان شدید ماشین‌های لباسشویی عدم تراز بودن دستگاه است. هنگامی که ماشین لباسشویی تعادل نداشته باشد، با توجه به گوناگونی برنامه‌های شستشو، انواع گشتاورهای وارد به ماشین متفاوت خواهد بود و عدم تراز بودن ماشین لباسشویی، سبب حرکت ماشین در هنگام روشن بودن آن می‌شود. در نتیجه صدا و لرزش شدیدی خواهد داشت.

تراز کردن لباسشویی کار سخت و پیچیده ای نیست. پایه‌های لباسشویی به صورت پیچی هستند که می‌توانید با باز و بسته کردن آن‌ها لباسشویی را روی سطح تراز کنید تا دیگر لق نزند. کاری به پایه‌‌های عقبی نداریم و تنظیم روی پایه‌های جلویی انجام می‌گیرد. یک مهره‌ی فلزی یا پلاستیکی روی پایه است که باید به سمت بالا سفت شود. اگر این مهره سفت نشود، با عقب و جلو شدن لباسشویی پایه‌ها می‌چرخند و دستگاه از حالت تراز خارج می‌شود. پایه جلویی لباسشویی را از سمتی که لباسشویی لقی دارد آنقدر باز کنید تا روی سطح زمین سفت شود و دیگر لباسشویی تکان نخورد.

 شل بودن پایه‌های ماشین لباسشویی

همه مدل های ماشین‌های لباسشویی دارای چهار پایه هستند و به نحوی طراحی شده‌اند که بتوان با بلند یا کوتاه کردن آن‌ها، تعادل در دستگاه را برقرار نمود. حال چنانچه یکی یا همه پایه‌ها شل باشد و درست محکم نشده باشند، ماشین لباسشویی شما هنگام کار، دچار لرزش خواهد شد.

سُر بودن کف

یکی از ساده‌ترین دلایل لرزش و تکان شدید ماشین لباسشویی، سُر بودن سطحی است که لباسشویی روی آن قرار گرفته است.

در نظر داشته باشید که سطح زیر ماشین لباسشویی باید از اصطکاک کافی برخوردار باشد تا در زمان کار ماشین، مانع از حرکت دستگاه روی سطح شود. یکی از راه‌های کاهش لرزش ماشین لباسشویی، استفاده از پدهای لرزش‌گیر در زیر پایه‌ها و یا کل ماشین لباسشویی می‌باشد. پدهای لرزش‌گیر به میزان قابل توجهی صدا و لرزش ماشین لباسشویی را کاهش می دهد.

بار نامتوازن و بیش از ظرفیت دستگاه

اندازه و حجم لباس‌های درون ماشین لباسشویی دارای قاعده خاصی می‌باشد. بسته به ظرفیت هر لباسشویی حجم لباس های درون ماشین باید مشخص شود. چنانچه این قاعده را رعایت نکنید و بدون توجه به ظرفیت ماشین لباسشویی، البسه را در دیگ ماشین لباسشویی ریخته و ماشین رو روشن کنید، شاهد لرزش و تکان شدید لباسشویی خواهید بود.

البته اگر حجم لباس‌ها خیلی کم باشد، دیگ در حالت تعادل قرار نمی‌گیرد و ممکن است در این حالت هم دستگاه به لرزش بیفتد. بهترین حالت وقتی هست که بعد از پر کردن دستگاه، یک وجب یا 3/1 قسمت بالای دیگ خالی باشد. شستن اقلام بزرگ و یک تکه‌ای مثل: پتو، ملحفه و حوله اگر اصولی انجام نگیرد، باعث برهم زدن تعادل دیگ و لرزش و حرکت لباسشویی می‌شود.

علت لرزش ماشین لباسشویی

عوامل درونی خرابی لباسشویی

گذشته از عوامل بیرونی، اگر به سراغ ساختار داخلی لباسشویی برویم، اولین قطعه‌ای که میتواند باعث لرزش ماشین لباسشویی شود، کمک‌ها هستند. کمک‌های لباسشویی بعد از گذشت چند سال به مرور فرسوده و خراب می‌شود. قابل تعمیر هم نیستند و باید تعویض شوند. در واقع داخل کمک‌ها، یک نمد وجود دارد که به مرور خورده شده و باعث روان شدن حرکت کمک و همینطور؛ عدم توانایی مهار لرزش دیگ لباسشویی می‌شود.

این قطعه‌ها زیر دستگاه قرار دارند که برای باز کردن و تعویض، نیازه تا تخصص لازم برای تعمیر ماشین لباسشویی داشته باشید. چرا که نیاز به باز کردن پنل بالایی و عقبی دستگاه است. اگر کمک‌ها آسیب دیده باشند، لرزش همراه با صدای زیاد ماشین لباسشویی خواهد بود. شستشوی لباس‌های زیاد، سنگین و بیشتر از ظرفیت دیگ، فشار آوردن به دستگاه، عمر کمک‌ها را کوتاه‌تر کرده و زودتر خراب می‌شوند. تعویض نکردن به موقع کمک لباسشویی به قطعات دیگر آسیب جدی وارد میکند. پس حتما این موضوع را جدی بگیرید و قبل از هر کاری با متخصصین مربوطه مشورت کنید.

دومین قطعه که لرزش ماشین لباسشویی را مهار میکند، فنرهای نگهدارنده دیگ هستند. از یک سمت به دیگ و از سمت دیگر به کابین متصل شده‌اند و جلوی ارتعاشات و لرزش‌ها را میگیرند. این فنرها دیگ را به صورت معلق و ثابت داخل کابین نگه داشته اند. به مرور ممکن است در اثر عوامل بیرونی، یا فرسودگی در اثر زمان، کش آمده یا از جای خودشان خارج و باعث لرزش لباسشویی شوند. پس باید پنل بالایی دستگاه توسط متخصص باز و فنرها بررسی شوند. در صورت نیاز به تعویض، تمامی فنرها باید تعویض شود.

نتیجه گیری

در این مقاله دلایل اصلی ایجاد سر و صدا و لرزش ماشین لباسشویی مطرح شد. با رعایت یک سری نکات و با آگاهی کلی از دلایل لرزش لباسشویی به راحتی می توانید مشکل آن را برطرف نمایید. در نظر داشته باشید بسته به استفاده و مدل لباسشویی ممکن است مشکلات دیگری نیز وجود داشته باشد.

در صورتی که موارد اولیه گفته شده در این مقاله را انجام دادید و نتیجه‌ای نگرفتید، پیشنهاد می کنیم عیب یابی سر و صدا و لرزش لباسشویی را به تعمیرکار متخصص ماشین لباسشویی واگذار کنید.

ارسال نظر

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

*
*

سوالات متداول

چنانچه مخزن آبسردکن یخچال به شکل صحیح در قسمت مربوطه قرار نگیرد، ممکن است از آبسردکن آب چکه کند.

در صورتیکه درب یخچال را بلافاصله پس از بستن باز کنید، به علت ورود هوای گرم به داخل یخچال و ایجاد اختلاف فشار، درب به سختی باز می‌شود.

تنظیم دمای یخچال و فریزر در مدل‌های مختلف متفاوت است. بهترین بازه دمایی برای یخچال 4 درجه و برای فریزر 18، درجه است.