تمامی محصولات ارائه شده در فروشگاه اینترنتی تی سی ال شامل ارسال و نصب رایگان می‌باشد
loader

چگونه کولرگازی زندگی انسان‌ها را تغییر داد

امروزه کولرگازی جهان ما را تغییر داده‌اند. آن‌ها به ما اجازه می‌دهند که در دماهایی که غیر قابل تحمل هستند، خنک و راحت بمانیم. اما کولرهای گازی در گذشته وجود نداشتند و همیشه به اندازه‌ای که امروز پیشرفته هستند، نبوده‌اند. این مقاله به تاریخچه کولرها می‌پردازد تا شما بتوانید یاد بگیرید که چگونه این تکنولوژی به وجود آمد و چگونه در طول زمان تکامل یافته است.

روش‌های باستانی خنک‌سازی

استفاده از فن‌ها و سیستم‌های تهویه یکی از اولین روش‌های استفاده شده برای خنک کردن یک اتاق بود. یونانیان باستان اولین کسانی بودند که فن‌ها را اختراع کردند که برای اهداف خنک‌سازی استفاده می‌شدند. آن‌ها همچنین سیستمی توسعه دادند که شامل دمیدن هوا به همراه آب بود. در روم، از “فریجیداریوم”، یک استخر بزرگ در حمام‌های رومی، به عنوان مکانی برای خنک شدن استفاده می‌شد. برف یخ های کوه های آلپ پس از آب شدن به فریجیداریوم می ریخت و در تابستان آن را به مقصدی محبوب برای ثروتمندان تبدیل می‌کرد. در هند، ساختمان‌های باستانی اغلب دارای یک دیوار بیرونی به نام “جالی” بودند. که با طراحی‌های خاص تزئین شده بود و به عنوان یک منطقه حائل در برابر گرما عمل می‌کرد.

خانه‌های ساخته شده روی پایه‌ نیز برای هزاران سال در مناطق گرمسیری و در سراسر بخش بزرگی از هند استفاده می‌شدند. تا فضایی خنک در زیر سازه فراهم کنند که خانواده می‌توانستند در آن جمع شوند و از سایه لذت ببرند.

تلاش‌های اولیه برای ساخت کولرگازی

دکتر جان گوری، یک پزشک از آپالاچیکولا فلوریدا، در دهه 1830 تلاش کرد تا یک کولرگازی بسازد تا اتاق‌های بیمارستان را برای بیماران مبتلا به تب زرد و مالاریا خنک کند. او از یک فن استفاده کرد تا هوا را از روی یک سطل یخ عبور دهد تا هوا را خنک کند.

در سال 1881، مهندسان نیروی دریایی یک جعبه چوبی حاوی پارچه‌های غوطه‌ور در آب یخ ساختند که یک فن بر روی آن نصب شده بود. این دستگاه توانست دمای اتاق را به میزان 20 درجه فارنهایت کاهش دهد، اما با هزینه بسیار بالا، زیرا آن‌ها در مدت فقط دو ماه بیش از پانصد هزار پوند یخ مصرف کردند.

اختراع کولر مدرن

وقتی به کولر مدرن فکر می‌کنیم، اغلب به یاد ویلیس کریر می‌افتیم. او یک مخترع پرکار بود که بسیاری از چیزهایی که امروز در خانه‌های ما استفاده می‌شوند را اختراع کرد، از جمله کولر مدرن. او به عنوان “پدر تهویه هوا” شناخته می‌شود.

در 17 جولای 1902، ویلیس هاویلند کریر اولین سیستم تهویه هوای مدرن را طراحی کرد. او صنعتی را آغاز کرد که به طور اساسی نحوه زندگی بشر را بهبود بخشید.

روند رشد کولر

اختراع کولر، ابتدا با کاربرد تجاری آغاز شد. از زمانی که ویلیس هاویلند کریر اولین سیستم کولر را اختراع کرد، واحدهای کولر در سالن‌های سینما و دیگر فضاهای عمومی مانند کتابخانه‌ها استفاده می‌شدند. گام بعدی این بود که این تکنولوژی را به خانه‌ها و خودروها آورده شود. در ابتدا، تکنولوژی‌های خنک‌کننده بسیار بزرگ و گران بودند و برای مصارف خانگی مناسب نبودند، اما آن‌ها با گذشت زمان پیشرفت کردند.

تاریخچه پیدایش کولر

فریجیدر در سال 1929 یک کولر اتاقی با سیستم جداگانه معرفی کرد که برای خانه‌های کوچک بود و به شکل یک کابینت ساخته شده بود. با این حال، این سیستم گران، سنگین و نیازمند یک واحد تراکم جداگانه بود. جنرال الکتریک این طراحی را بهبود بخشید و یک کولر اتاقی جدید طراحی کرد و از 1930 تا 1931 سی و دو نمونه از آن را تولید کرد.

سیستم‌های خنک‌کننده پنجره ای از سال 1932 ثبت اختراع و به بازار آمدند. با این حال، این کولرها به دلیل هزینه بالا به طور گسترده خریداری نشدند.

پس از آن هنری گلسون نسخه‌ای مقرون‌به‌صرفه‌تر و جمع‌وجورتر از کولر پنجره‌ای توسعه داد. و خطوط تولید آن برای چندین تولیدکننده راه‌اندازی شد.

در اواخر دهه 1960، بیشتر خانه‌های جدید مجهز کولر مرکزی شده بودند از طرفی کولرهای پنجره ای با قیمت پایین تر تولید شدند. که منجر به رشد جمعیت در ایالت‌های گرم مانند آریزونا و فلوریدا شد. بر اساس اطلاعات اداره اطلاعات انرژی، نزدیک 87 درصد از کل خانه‌های آمریکایی مجهز به کولر بودند.

تأثیر کولر بر جامعه

علاوه بر بهبود رفاه جسمی ما، کولر همچنین مزایای اقتصادی برای جامعه به همراه دارد. به عنوان مثال:

– به کسب و کارها اجازه می‌دهد که در طول سال به طور مؤثر عمل کنند. این به این معناست که آن‌ها می‌توانند کالاها را در تمام فصول سال تولید کنند. به جای اینکه در ماه‌های زمستان به دلیل دمای انجمادی بیرون عملیات خود را متوقف کنند؛

– افراد اگر در داخل محل کار خود راحت باشند، قادر به انجام کار بیشتر هستند ؛

کولر همچنین امکان لذت بردن از فعالیت‌های داخلی مانند تماشای تلویزیون، آشپزی و خوابیدن در راحتی را فراهم کرده است.

تاریخچه کولرگازی

تکامل کولرگازی TCL

TCL در زمینه پیشرفت‌های تکنولوژیکی در حوزه کولرها پیشرو بوده است. معرفی ویژگی‌های جدید مانند کولرهای هوشمند و سیستم‌های کارآمد در مصرف انرژی که موجب بهبود بهره وری می شود. پیشرفت‌های تکنولوژیکی TCL در کولرها نیز سبک زندگی ما را با بهبود کارایی انرژی و سطح راحتی متحول کرده است.

در سال‌های اخیر، TCL کولرهای هوشمندی معرفی کرده است که می‌توانند درباره عادات شما یاد بگیرند. و به طور خودکار تنظیم شوند تا در حالی که راحتی مطلوب را فراهم می‌کنند، انرژی صرفه‌جویی کنند.

آینده کولرها

آینده کولرها روشن است. بسیاری از پیشرفت‌های تکنولوژیکی وجود دارد که به بهبود زندگی ما و راحت‌تر کردن آن‌ها ادامه خواهند داد، مانند خانه‌های هوشمند. همچنین نگرانی‌های زیست‌محیطی داریم که ما را به استفاده از کولرهای کم مصرف هدایت می کند. بنابراین، آینده کولرها احتمالاً شامل توسعه فناوری‌های کارآمدتر و پایدارتر خواهد بود که تأثیرات زیست‌محیطی سیستم‌های خنک‌کننده را کاهش می‌دهند. در حالی که همچنان خنک‌سازی مؤثر را فراهم می‌کنند. در اینجا برخی از روندهایی که ممکن است آینده کولرها را شکل دهند، آمده است:

– کولرهای هوشمند و متصل:

کولرهایی که به اینترنت اشیاء (IoT) متصل هستند، می‌توانند از راه دور کنترل شوند و می‌توانند رفتار و ترجیحات کاربران را یاد بگیرند تا خنک‌سازی را بهینه کنند در حالی که مصرف انرژی را کاهش می‌دهند.

– کولرهای انرژی تجدیدپذیر:

استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی برای تامین برق کولرگازی می‌تواند ردپای کربنی سیستم‌های خنک‌کننده را کاهش دهد.

– خنک‌سازی تبخیری:

فناوری خنک‌سازی تبخیری از آب برای خنک کردن هوا استفاده می‌کند، که یک جایگزین کارآمدتر از نظر انرژی برای سیستم‌های تهویه مطبوع سنتی است.

– خنک‌سازی طبیعی:

راه‌حل‌های خنک‌سازی طبیعی مانند خنک‌سازی غیرفعال، بام‌های سبز و دستگاه‌های سایه‌اندازی می‌توانند نیاز به خنک‌سازی مکانیکی را کاهش دهند و ساختمان‌ها را کارآمدتر و پایدارتر کنند.

نتیجه‌گیری

کولر یکی از مهم‌ترین اختراعات بشر است. این تکنولوژی نحوه زندگی ما را تغییر داده است. کولرها به ما این امکان را داده‌اند که شهرهایی بسازیم که از همیشه راحت‌تر هستند. آینده نیز روشن به نظر می‌رسد، زیرا تکنولوژی‌های جدید مانند سیستم‌های تهویه هوای هوشمند که می‌توانند به طور خودکار دمای خانه شما را بر اساس خواسته‌های شما کنترل کنند، در راه هستند!

ارسال نظر

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

*
*

سوالات متداول

علت بوی نامطبوع ممکن است به دلیل تجمع قارچ و آلودگی در اطراف پنل و دمپر باشد. برای رفع این مشکل پنل داخلی می بایست سرویس شود. چنانچه بوی سوختگی از کولر به مشام می رسد ممکن است بورد دستگاه ایراد پیدا کرده و یا سیمهای ارتباطی آب شده باشد. برای رفع این مشکل با خدمات پس از فروش تماس بگیرید.

بله، روی پنل پشت دریچه معمولا یک کلید برای خاموش و روشن کردن دستگاه وجود دارد.

نشت آب از کولرگازی اسپیلت دلایل مختلفی دارد. انسداد مسیر تخلیه آب، شکستگی سینی پنل داخلی، خارج شدن لوله درین، خرابی پمپ درین، نامناسب بودن عایق لوله ها، مشکل در سیکل تبرید و …
در صورت بروز این مشکل با همکاران ما در واحد خدمات پس از فروش تماس بگیرید.