تمامی محصولات ارائه شده در فروشگاه اینترنتی تی سی ال شامل ارسال و نصب رایگان می‌باشد
loader

چگونه یخچال را در ۱۵ دقیقه تمیز و مرتب کنیم؟

نداشتن جای کافی در یخچال فریزر از مشکلاتی است که بسیاری از ما با آن رو به رو شده ایم. تجربه مهمانی با اضافه ماندن کلی غذای بی جا برای همه پیش آمده است. یا اینکه یک ماده‌ی غذایی را به گمان اینکه تمام شده، چند بار خریدید و بعد متوجه شدید که همان ماده‌‌ی غذایی در یخچال مانده و فاسد شده است! پس وقتش رسیده که یخچال خود را تمیز و مرتب کنید. تمیز کردن یخچال، باعث مرتب بودن آشپزخانه‌ی شما خواهد شد.

تنها با رعایت چند نکته‌ی ساده، به راحتی می‌توانید یخچال خود را تنها در عرض پانزده دقیقه تمیز و مرتب کنید.

راه‌کارهای ساده برای تمیز کردن یخچال

اگر خانه‌دار باشید و از یخچال خانه مدام استفاده می کنید، احتمالا بارها در ماه به ذهنتان خطور می‌کند که یخچال را تمیز کرده و تمام مواد غذایی را از نو بچینید. از طرفی مرتب کردن یخچال از آن دسته کارهایی است که نیاز به وقت و حوصله‌ی زیادی دارد.

برای انجام کارهای بزرگ، این کارها  را به چند کار کوچک‌تر تبدیل کرده و کارهای کوچک‌تر را کم‌کم انجام دهید. شما می‌توانید با چند کار ساده، یخچال خود را تمیز کرده و همیشه مرتب نگه دارید.

مرتب کردن یخچال فوت و فن‌هایی دارد که اگر به درستی و سر موقع انجام دهید، وقت زیادی از شما نمی‌گیرد. اگر این کارها را به طور مرتب انجام دهید، در دفعات بعد تمیز کردن یخچال تنها ۵ دقیقه زمان لازم خواهد داشت.

۱. یخچال را خالی کنید

در ابتدا بهتر است محتویات یخچال را خالی کرده و تمام وسایل درون یخچال را بیرون بیاورید.

  • هیچ‌گاه درب یخچال را به مدت طولانی باز نگذارید، این کار به یخچال شما آسیب می‌رساند.

۲. طبقات یخچال را جدا کنید

طبقات را با آب سرد و اسکاچ نرم بشویید. اجازه دهید تا به طور کامل خشک شود و بعد دوباره درون یخچال بگذارید.

  • از آنجا که محیط یخچال سرد است، طبقات را با آب داغ نشویید؛ چرا که ممکن است طبقات بشکنند.
  • طبقات و قفسه‌ها را داخل ماشین ظرفشویی نگذارید.

۳. یخچال را تمیز کنید

حال که یخچال خالی شده است، تمام قفسه‌ها، کشوها، زیر و روی یخچال را دستمال نم‌دار بکشید. اگر لک ها از بین نرفتن، بهتر است کمی جوش شیرین را در آب ولرم مخلوط کرده و دستمال نم‌دار را به آن آغشته کرده و یخچال را تمیز کنید. بهترین مایع برای شست‌وشوی داخل یخچال، مخلوط آب ولرم و آبلیمو یا آب و جوش شیرین است. این دو مایع، هم قدرت تمیزکنندگی بالایی دارند و هم بی‌بو هستند.

  • حتما از یک پارچه‌ی حوله‌ای یا نخی استفاده کنید تا رد رطوبت روی یخچال باقی نماند.
  • پس از آنکه تمام یخچال را تمیز کردید، صبر کنید تا یخچال به طور کامل خشک شود، بعد مواد غذایی را داخل آن قرار دهید.
  • هر بار که لکی روی یخچال می‌بینید، به سرعت آن را پاک کرده و اجازه ندهید که لکی روی یخچال باقی بماند.

یک دستمال میکروفایبر بردارید و لاستیک دور یخچال را تمیز کنید. اگر حس می‌کنید که هنوز تمیز نشده، یک مسواک نرم بردارید و لابه‌لای لاستیک درب یخچال را به دقت تمیز کنید. این کار طول عمر یخچال شما را افزایش خواهد داد.

نظافت یخچال در 15 دقیقه

راه‌کارهای ساده برای مرتب کردن یخچال

مرتب کردن یخچال اگر با قواعد و اصول درست انجام شود، راحتی کار شما را چند برابر خواهد کرد. از طرف دیگر، اگر یخچال مرتبی داشته باشید، استفاده از مواد غذایی نیز ساده‌تر خواهد بود. برای داشتن یک یخچال مرتب، مراحل زیر را گام به گام انجام دهید.

۱. مواد غذایی داخل یخچال را دسته‌بندی کنید

مواد غذایی را دسته‌بندی کرده و هر طبقه را مخصوص یک یا دو دسته مرتب کنید. مثلا لبنیات را در یک قفسه بگذارید، سبزیجات را در قفسه‌ی دیگر و…

نوشیدنی‌ها باید در قفسه‌های درب یخچال قرار گیرند.

۲. تاریخ مواد غذایی را چک کنید

تاریخ تولید و انقضای هر ماده‌ی غذایی را به دقت چک کنید. مثلا اگر دو پنیر دارید که تاریخ انقضای یکی از آن‌ها نزدیک است، آن را دم دست گذاشته تا آن را سریع‌تر مصرف کنید.

۳. مواد غذایی پرمصرف را دم دست بگذارید

همه‌ی ما می‌دانیم که چه موادی پرمصرف هستند و باید دم دست باشند. هر ماده‌ی غذایی که تاریخ انقضای نزدیک‌تری دارد، یا سرعت فاسد شدن بیشتری دارد (مانند شیر) را در جلوی یخچال بگذارید. مواد غذایی پر مصرف (مانند تخم مرغ) را جلوی دستتان و در طبقه‌های بالای یخچال بگذارید.

۴. دور ریختنی‌ها را دور بریزید

مثلا پنیری دارید که خیلی وقت است درون یخچال است باید آن را دور بیاندازید. تنها موادی را به یخچال برگردانید که تازه بوده و قرار است که خورده شوند.

۵. مواد غذایی را از جعبه خارج کنید

توصیه می‌کنیم که مواد غذایی را از  بسته‌بندی خارج کرده، سپس در یخچال قرار دهید. خارج کردن مواد غذایی از بسته‌بندی چند مزیت دارد:

  • جای کمتری را اشغال می‌کند.
  • زودتر متوجه تمام شدن آن می‌شوید.
  • یخچال را از بی‌نظمی و نامرتب بودن نجات می‌دهد.

۶. از بسته‌بندی‌های شفاف استفاده کنید

پلاستیک و مشتقات آن، برای محیط زیست خطرناک هستند. سعی کنید تا کمتر از مواد پلاستیکی استفاده کنید و اگر قابلیت استفاده‌ی مجدد را دارند، حتما آن‌ها را تمیز کرده و دوباره استفاده کنید.

برای زیبایی و استفاده‌ی راحت‌تر از مواد غذایی، توصیه می‌کنیم تا آن‌ها را داخل بسته‌بندی‌های شفاف قرار دهید. انواع پلاستیک‌ها و نایلون‌های زیپ‌دار، ظروف شیشه‌ای و پلاستیکی شفاف و… بهترین انتخاب‌ها برای بسته‌بندی مواد غذایی هستند.

  • دقت کنید که از اجناس مرغوب پلاستیکی استفاده کنید تا مواد غذایی مسموم نشوند.

۷. مواد غذایی مغذی را انتخاب کنید

اگر به دنبال یک رژیم غذایی سالم و مقوی هستید، سعی کنید تا مواد غذایی تازه را جلوی چشمان خود بگذارید. مثلا سبزیجات مختلف را در جای خچالی‌های شفاف قرار دهید و طوری مرتب کنید. که با هر بار باز یا بسته کردن درب یخچال، اول چشمتان به آن‌ها بیفتد.

از بین بردن بوی بد یخچال

از آنجا که یخچال، مکانی برای نگهداری مواد غذایی است؛ ممکن است هر از گاهی بوی نامطبوعی به خود بگیرد. با این راهکارها از شر بوی بد یخچال خلاص خواهید شد:

  • یک فنجان پودر یا دانه‌ی قهوه را در یخچال قرار دهید. قهوه بوی بد یخچال را جذب می‌کند.
  • یک فنجان جوش شیرین را در یخچال قرار دهید. تاریخ قرار دادن جوش شیرین را یادداشت کرده و ماهیانه یکبار، جوش شیرین تازه را جایگزین کنید.
  • عصاره‌ی وانیل رایحه‌ی بسیار خوشی دارد و یخچال را خوشبو خواهد کرد.
  • سعی کنید تمام مواد غذایی را در ظروف دربسته قرار دهید. ظروف درب‌دار مانع از پخش شدن بوی مواد غذایی خواهند شد.

در پایان

یخچال قلب آشپرخانه است و تمیز و مرتب کردن آن، جلوه‌ی زیبایی به آشپزخانه‌ی شما خواهد داد. از آنجا که یخچال محل نگهداری مواد غذایی است، بنابراین بسیار مهم است که همواره تمیز و مرتب باشد. با راه‌کارهایی که در این مقاله ارائه شد، به راحتی می‌توانید یخچال خود را تمیز کرده و از مرتب بودن آن لذت ببرید.

ارسال نظر

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

*
*

سوالات متداول

چنانچه مخزن آبسردکن یخچال به شکل صحیح در قسمت مربوطه قرار نگیرد، ممکن است از آبسردکن آب چکه کند.

در صورتیکه درب یخچال را بلافاصله پس از بستن باز کنید، به علت ورود هوای گرم به داخل یخچال و ایجاد اختلاف فشار، درب به سختی باز می‌شود.

تنظیم دمای یخچال و فریزر در مدل‌های مختلف متفاوت است. بهترین بازه دمایی برای یخچال 4 درجه و برای فریزر 18، درجه است.