تمامی محصولات ارائه شده در فروشگاه اینترنتی تی سی ال شامل ارسال و نصب رایگان می‌باشد
loader

رفرش ریت یا نرخ تازه سازی، مسئله‌ای است که برای تجربه بهتر تماشای تلویزیون و بازی، بسیار مهم است. اما آیا میدانید که در صنعت تلویزیون، مفهوم این دو متفاوت است؟ در این مطلب از تی سی ال، به بررسی این دو موضوع خواهیم پرداخت. پس با ما همراه شوید تا در مورد مفاهیم پایه تلویزیون و بازی، بیشتر بدانید تا در انتخاب تلویزیون مناسب بازی برای خود بهتر تصمیم بگیرید.

تعریف رفرش ریت تلویزیون

رفرش ریت تلویزیون (Refresh Rate)، واحدی برای اندازه‌گیری تعداد تصاویری است که یک نمایشگر می‌تواند در یک ثانیه به تصویر بکشد. رفرش ریت برحسب هرتز یا Hz اندازه‌گیری می‌شود.

به‌عنوان‌مثال، یک نمایشگر با رفرش ریت 60 هرتز می‌تواند در هر ثانیه 60 تصویر مختلف را نشان دهد.

تعریف ساده نرخ تازه سازی تلویزیون

نرخ تازه‌سازی تلویزیون به معنای تعداد فریم‌هایی است که تلویزیون در هر ثانیه قادر است نمایش دهد. در بازی‌ها، این نرخ به‌عنوان “نرخ فریم” شناخته می‌شود و به تعداد فریم‌هایی که بازی در هر ثانیه نمایش داده می‌شود اشاره دارد.

برای تجربه بازی حرفه‌ای، تلویزیون گیمینگ با نرخ تازه‌سازی بالا انتخاب می‌شود که بتواند تعداد فریم‌های بیشتری را در هر ثانیه نمایش دهد و تجربه بازی روان‌تری را به گیمرها بدهد.

نرخ تازه سازی مناسب تلویزیون گیمینگ

تغییرات رفرش ریت چه تأثیری بر تصویر دارد؟

رفرش ریت بالاتر باعث می‌شود که حرکت تصاویر روان‌تر بوده و با قطعی کمتر نشان داده شود.  رفرش ریت بالاتر به‌خصوص برای بازی‌های ویدئویی، فیلم‌های سینمایی و ویدئوهای با سرعت‌بالا مهم است

برخی از تأثیرات رفرش ریت بالا بر روی کیفیت تصویر تلویزیون عبارتند از:

  • کاهش سوسوزدن صفحه نمایش: در نمایشگرهای CRT قدیمی، رفرش ریت پایین باعث می شد که صفحه نمایش چشمک بزند و خستگی چشم ایجاد کند. با افزایش نرخ تازه سازی، این مشکل برطرف می شود.
  • بهبود عملکرد بازی: در بازی های ویدئویی، رفرش ریت بالا باعث می شود که تصاویر با سرعت و دقت بالاتر اجرا شوند. این به گیمرها کمک می کند تا حساس به حرکات باشند و عکس العمل سریع تر داشته باشند.
  • پیمایش روان تر: در فعالیت های مربوط به صفحه نمایش، مانند مطالعه، جستجو، پخش ویدئو و غیره، رفرش ریت بالا باعث می شود که تصاویر به صورت روان و بدون تار شدن نمایش داده شوند. این باعث می شود که کاربران راحت تر بتوانند اطلاعات را پردازش کنند.

تفاوت نرخ تازه سازی با رفرش ریت

رفرش ریت به تعداد بارهایی که تصویر در ثانیه تغییر می‌کند اشاره دارد؛ درحالی‌که نرخ تازه سازی به تعداد فریم‌هایی که در ثانیه نمایش داده می‌شوند اشاره دارد. اما در صنعت تلویزیون این دو مفهوم یکی هستند.

رفرش ریت در تلویزیون گیمینگ: مفهوم، انواع و نحوه انتخاب

اینکه چرا رفرش ریت برای خرید تلویزیون گیمینگ مهم است؛ به تأثیر این تکنولوژی بر تصویر برمی‌گردد. تلویزیون مناسب بازی باید نرخ تازه سازی بالایی داشته باشد تا بتواند تصاویر را روان و بدون کندی نشان دهد. درواقع رفرش ریت و تأثیر آن بر کیفیت بازی در تلویزیون گیمینگ برای گیمرها بسیار مهم است.

انواع رفرش ریت تلویزیون

انواع رفرش ریت تلویزیون بستگی به تعداد فریم‌هایی دارد که تلویزیون می‌تواند در یک ثانیه نمایش دهد. واحد اندازه‌گیری رفرش ریت هرتز است. هر چه رفرش ریت بالاتر باشد، تصویر شفاف‌تر و حرکت روان‌تر خواهد بود. برای مثال، یک تلویزیون با رفرش ریت 60 هرتز می‌تواند 60 فریم در ثانیه نمایش دهد، درحالی‌که یک تلویزیون با رفرش ریت 120 هرتز می‌تواند 120 فریم در ثانیه نمایش دهد.

به‌طورکلی، انواع رفرش ریت تلویزیون به شرح جدول زیر است:

انواع نرخ تازه سازی کاربرد
60این نوع نرخ تازه سازی مناسب برای محتوای با حرکت کم است. مانند فیلم‌های سینمایی، سریال ها و برنامه‌های خبری
120این نوع رفرش ریت مناسب برای محتوای با حرکت زیاد است. مانند بازی‌ها، برنامه های ورزشی و فیلم‌های اکشن
144این نوع رفرش ریت برای محتوای با حرکت سریع و پویا مناسب است. مانند بازی‌های ویدئویی، فضای مجازی و ویدئوهای VR
240این نوع رفرش ریت بسیار بالا است و برای محتوای با حرکت فوق‌العاده زیاد است. مانند بازی‌های سه‌بعدی، ویدئوهای VR و فضای مجازی

برای بازی، تلویزیون‌هایی که رفرش ریت بالایی دارند بهتر هستند. رفرش ریت نشان می‌دهد که تلویزیون چه تعداد فریم در ثانیه را نمایش می‌دهد. هر چه رفرش ریت بالاتر باشد، تصویر روان‌تر و واقعی‌تر خواهد بود. برای بازی‌های اکشن و سرعتی، رفرش ریت 120 هرتز یا بالاتر پیشنهاد می‌شود. برای بازی‌هایی که پویایی کمتری دارند، رفرش ریت 60 هرتز هم کافی است.

چه تفاوتی بین نرخ تازه سازی 60 هرتز و 120 هرتز وجود دارد؟

نرخ تازه سازی 60 هرتز به معنای نمایش 60 فریم در هر ثانیه و نرخ تازه سازی 120 هرتز به معنای نمایش 120 فریم در هر ثانیه است. با افزایش نرخ تازه سازی از 60 به 120 هرتز، تصاویر در تلویزیون سریع‌تر و روان‌تر پخش می‌شوند. همچنین، با افزایش نرخ تازه سازی، مشکلات تصویری مانند خط‌ها یا افت کیفیت تصویر درحرکت‌های سریع، کاهش می‌یابد.

به‌طورکلی تلویزیون با نرخ تازه سازی 60 هرتز برای تماشای فیلم و با نرخ تازه سازی 120 هرتز برای بازی‌ها و فیلم‌های سریع‌تر و اکشن مناسب‌تر است.

 رفرش ریت 144 هرتز

نرخ تازه سازی 144 هرتز یکی از انواع رفرش ریت تلویزیون و مانیتور است که به معنای تازه سازی تصویر 144 بار در ثانیه است.

برخی از مزایای رفرش ریت 144 هرتز عبارت‌اند از:

  • پیمایش روان‌تر: با رفرش ریت 144 هرتز، تصاویر به‌صورت روان و بدون تار شدن نمایش داده می‌شوند. این باعث می‌شود که حساسیت به حرکات صفحه‌نمایش کاهش یابد و کاربران راحت‌تر بتوانند اطلاعات را پردازش کنند.
  • بهبود عملکرد بازی: با رفرش ریت 144 هرتز، بازی‌ها با سرعت و دقت بالاتر اجرا می‌شوند. این به گیمرها کمک می‌کند تا عکس‌العمل سریع‌تری در بازی داشته باشند.
  • کاهش خستگی چشم: با رفرش ریت 144 هرتز، چشم‌ها کمتر درگیر تغییرات نور و رنگ می‌شوند. این باعث می‌شود که چشم‌ها کمتر خسته شده و در بلندمدت سلامت بینایی را حفظ کنند.

تلویزیون C745 تی سی ال با رفرش ریت بالا

آیا تمام بازی‌ها و فیلم‌ها نیاز به تلویزیون با نرخ تازه سازی بالاتر دارند؟

خیر، تمام بازی‌ها و فیلم‌ها نیاز به تلویزیون با نرخ تازه سازی بالاتر ندارند. برای مثال، فیلم‌هایی با فریم‌ریت کمتر از 60 فریم در ثانیه، مانند فیلم‌های سینمایی، در تلویزیون با نرخ تازه سازی 60 هرتز نمایش داده می‌شوند. برای این نوع فیلم‌ها، نرخ تازه سازی 120 هرتز بهینه نیست.

به‌علاوه، برخی بازی‌ها نیز با فریم‌ریت کمتر از 60 فریم در ثانیه ارائه می‌شوند و برای این بازی‌ها نیز، تلویزیون با نرخ تازه سازی بالاتر مزیتی ندارد. بااین‌حال، برای برخی بازی‌ها و فیلم‌ها که فریم‌ریت بالاتری دارند، تلویزیون با نرخ تازه سازی بالاتر، تجربه تماشای بهتری را به ارمغان می‌آورد.

در نقطه مقابل، بازی‌هایی وجود دارند که نیاز به تلویزیون با نرخ تازه سازی بالاتر از 120 هرتز دارند. این بازی‌ها معمولاً بازی‌های سریع و اکشن هستند که فریم‌ریت بالایی دارند و نیاز به تلویزیونی با نرخ تازه سازی بالاتر از 120 هرتز دارند تا بتوانند تمامی فریم‌ها را به‌درستی نمایش دهند.

راهنمای کامل خرید تلویزیون گیمینگ با رفرش ریت بالا

در هنگام خرید تلویزیون برای بازی، باید به مشخصات فنی آن توجه کرد و با توجه به نیازهای اصلی، تصمیم‌گیری کرد. بهترین تلویزیون‌های مناسب بازی اغلب دارای نرخ تازه سازی بالایی هستند. بنابراین پیشنهاد ما به شما بررسی تلویزیون تی سی ال مدل C635i سایز 65 اینچ مجهز به نرخ تازه سازی 120HZ.DLG است.

ارسال نظر

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

*
*