تمامی محصولات ارائه شده در فروشگاه اینترنتی تی سی ال شامل ارسال و نصب رایگان می‌باشد
loader

شاید کلمه Dolby Atmos  به گوشتان آشنا باشد. اما خیلی از مردم شاید هنوز با این تکنولوژی آشنا نباشند. ما در ابتدا به این پرسش dolby atmos چیست پاسخ می‌دهیم. فناوری بسیار جذابی که امروزه از آن در سیستم‌های صوتی استفاده می‌شود. فناوری Dolby Atmos یک تکنولوژی بسیار جدید است که باعث می‌شود تمامی صداها را به‌صورت زنده گوش کنید و از تمامی لحظاتی که به یک موسیقی گوش می‌دهید، یا فیلمی را تماشا می‎‌کنید، لذت ببرید.

البته اگر جزو افرادی هستید که این فناوری یا کلمه برای شما آشنا نیست یا تا به حال آن را نشنیده‌اید، با ما همراه باشید چرا که قرار است، هرآنچه باید درباره فناوری Dolby Atmos بدانید را به شما معرفی کنیم. در ادامه این مقاله از وبلاگ تی سی ال با ما همراه باشید.

فناوری دالبی متعلق به کجاست؟

قبل از این که به این موضوع بپردازیم که dolby atmos چیست، باید بگوییم که فناوری دالبی، متعلق به شرکت دالبی است که به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های دنیا با نام آزمایشگاه دالبی نیز شناخته می‌شود. این شرکت آمریکایی از سال 1976 در حال فعالیت است. اساس فعالیت این شرکت بر تکنولوژی کاهش نویز صدا بوده است که بتواند صدایی رسا تر را به گوش شنونده برساند.

از تولیدات این شرکت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. Dolby Audio
  2. Dolby Cinema
  3. Dolby Vision
  4. Dolby Voice
  5. Dolby Atmos

فناوری دالبی اتموس چیست؟

 چیست؟ فناوری Dolby Atmos یک تکنولوژی کاملا جدید بوده که امروزه در بسیاری از تلویزیون‌های مدرن، کنسول‌های بازی و غیره به کار رفته است. اما تکنولوژی Dolby Atmos چیست؟ باید اینگونه بگوییم که این فناوری، ساز و کاری را برای بلندگوها به کار می برد که صدا با سازگاری بهتری از سیستم پخش شود. فناوری Dolby Atmos بر پایه اصل صدای شیء محور طراحی شده است که در جدیدترین حالت این فناوری، امکان پخش همزمان صدا با ۱۱۸ کانال صوتی وجود دارد. این فناوری برای طراحان صدا نیز بسیار مناسب و کاربردی است.

تلویزیون دالبی اتموس برای گیمرها هم انتخاب مناسبی است زیرا صدای با کیفیت در تجربه خوب گیمینگ تاثیرگذار است. تکنولوژی‌های صوتی پیشرفته می‌توانند صدای دقیق‌تری ارائه دهند. صدا و موسیقی مناسب می‌تواند جو بازی را تقویت کند و باعث ایجاد احساسات مختلف در گیمر شود. تکنولوژی‌هایی مانند Dolby Atmos می‌توانند تجربه صوتی را بهبود بخشند که بیشتر تلویزیون‌های تی سی ال به این فناوری مجهز هستند.

ساندبار دالبی اتموس هم در بازار وجود دارد. این ساندبارها صدایی قدرتمند و شفافی تولید می‌کنند اما صدای آن‌ها در حد انتظار، سه بعدی و فراگیر نیست و صدای دالبی اتموس ایجاد شده توسط این سیستم‌های صوتی، مجازی و شبیه‌سازی شده است. فرد با شنیدن انعکاس این صداها، تصور می‌کند که صدا از سمت بالا و از سمت چپ و راست پخش می‌شود.

قابلیت dolby Atmos

سیستم‌های صدای فراگیر کنونی قادر به ایجاد چنین صدایی نیستند و تنها می‌توانند صدا را از سمت جلو، چپ، راست و عقب یا به عبارت دیگر تنها در جهات افقی پخش کنند. اما قابلیت dolby atmos باعث می‌شود صدای فراگیر سه بعدی کاملا شما را احاطه کند.

تلویزیون دالبی اتموس صدایی سه بعدی و کاملا 360 درجه ارائه می‌دهد که گاهی اوقات حتی بهتر از صدای واقعی است. در سیستم‌های دالبی اتموس صدایی غنی و پویا با عمق زیاد و جزئیات فراوان با حرکت در تمام جهات، کل فضای اطراف فرد شنونده را پر می‌کند یا به عبارت دیگر همه‌ی صداها کاملا واقعی می‌شوند. با استفاده از این صدا می‌توان حرکت صدا را به خوبی امکان‌پذیر کرد.

فناوری دالبی اتموس

رقابت دالبی اتموس و DTS:X

فراموش نکنید که فناوری دالبی اتموس ، رقیب بسیار سخت و خطرناکی برای DTS:X به شمار می‌رود. این فناوری در بسیاری از لوازم های صوتی یافت می‌شود. فناوری DTS:X یک تکنولوژی جدید در حوزه محتوای صوتی است که صدای استریو را تبدیل به یک شبیه‌ساز سه بعدی صوتی می‌کند.
پس با توجه به این توضیحات؛ باید این موضوع را با شما در میان بگذاریم که، صدا توسط این فناوری طوری به گوش مخاطب می‌رسد، که انگار در میان آن صحنه از فیلم، یا بخشی از موسیقی قرار دارد.

انواع تکنولوژی‌های Dolby Atmos

با توجه به اینکه فناوری Dolby Atmos یک فناوری کاملا جدید است، تکنولوژی‌های مختلفی دارد که در ادامه به معرفی هر کدام از آن‌ها می‌پردازیم:


  • Dolby TreuHD

فناوری Dolby TreuHD یک پهنای باند بسیار وسیع اما فشرده نشده است. قابل ذکر است که این تکنولوژی تنها در سی‌دی‌های Blu-Ray وجود دارد.

  • Dolby Digital Plus

این تکنولوژی  یک پهنای باند فشرده شده است که توسط بسیاری از سیستم‌های صوتی و تصویری پشتیبانی می‌شود.

دالبی اتموس برای ویندوز

برای فعال کردن دالبی اتموس در ویندوز 10 و 11 باید از اپلیکیشن Dolby Access استفاده و آن را از ویندوز استور دریافت کنید. در صورتی که در اپلیکیشن گزینه with my home را انتخاب کنید، لینکی برای فعال کردن گزینه Dolby Atmos for home theater در تنظیمات صوتی ویندوز در کنترل پنل دریافت خواهید کرد. بعد از انجام تنظیمات باید سیستم صوتی خود را انتخاب و آن را کالبیره کنید.


نحوه عملکرد فناوری دالبی اتموس به چه صورت است؟

فناوری Dolby Atmos تلویزیون های تی سی ال با کمک اطلاعاتی که از گیرنده دریافت می کند، از پس‌زمینه صدا برای جداسازی صداهای دیگر استفاده می‌کند. با توجه به این موضوع، صدای جدا شده را از یک بلندگو به بلندگوی دیگر منتقل می‌کند. در واقع صداهایی که با پشتیبانی از قابلیت دالبی اتموس پخش می‌شوند کاملا مانند صدایی هستند که در دنیای واقعی وجود دارند. به همین دلیل است که این فناوری تجربه‌ای بسیار هیجان‌انگیز و فوق‌العاده را به کاربر هدیه می‌دهد.
اما این تصور را نداشته باشید که دالبی استموس، تولیدکننده صداست، خیر. این فناوری، یک ابر داده است که اطلاعاتی درباره صدا را با خود به همراه دارد.

چگونه دالبی اتموس را فعال کنیم؟

دالبی اتموس برای اندروید هم وجود دارد و برای فعال کردن آن ابتدا باید از به روز بودن نرم‌افزار دستگاه خود مطمئن شوید تا بتوانید مراحل نصب دالبی اتموس را انجام دهید. بنابراین کافی است تا از قسمت تنظیمات گوشی به بخش Software Update بروید. آن را به روزرسانی کنید سپس مراحل زیر را انجام دهید:

  • وارد صفحه تنظیمات شده و به بخش Sounds and vibration بروید.
  • در ادامه گزینه Sound quality and effects را انتخاب کنید.
  • کلید قرار گرفته مقابل عبارت Dolby Atmos ( حالت دالبی اتموس ) را روی وضعیت فعال قرار دهید.
  • با لمس عبارت دالبی اتموس می‌توانید حالت‌های مختلف را انتخاب کنید.

کاربرد فناوری دالبی اتموس در خانه

همانطور که می‌دانید، یکی از دلایلی که تماشای فیلم در سالن‌های سینما بسیار جذاب‌تر از خانه است، صدای دالبی است. سینماها برای ایجاد صدای دالبی از تعداد بسیار زیادی بلندگو استفاده می‌کنند، که نصب این تعداد بلندگو در خانه بسیار سخت است. مگر اینکه قصد خرید تلویزیون هوشمند داشته باشید که مجهز به سیستم صوتی سینمایی باشد.

کاربرد فناوری دالبی اتموس در خانه

پس شرکت دالبی، برای ایجاد یک فضای کاملا زنده و جذاب در خانه، شروع به تولید فناوری دالبی اتموس در تلویزیون کرد، تا دیگر خانه‌ها نیاز به نصب بلندگوهای مخصوص یا سقفی نداشته باشند. به عبارت دیگر سیستم‌های خانگی قابلیت حرکت صدا به سمت بالا را در درون بلندگوهای جلویی خود دارند که صدا را به سمت بالا هدایت می‌کنند. به این ترتیب صدا از سقف و از بالا به گوش مخاطب می‌رسد و همین موضوع باعث شده تا این فناوری صدا را به شکلی فراگیر و سه‌بعدی به مخاطب برساند.

برای آشنایی با بهترین بازی های ویدیویی 2023 بر روی لینک زیر کلیک کنید:

مزایا و معایب دالبی اتموس

همانطور که می‌دانید، تمامی سیستم‌‌های صوتی نقاط قوت و نقاط ضعف مختلفی دارند که این فناوری یعنی فناوری Dolby Atmos نیز از این قاعده مستثنا نیست. با ما همراه باشید تا به مزایا و معایب این فناوری جدید و بسیار جذاب نگاهی بیندازیم.

مزایای فناوری دالبی اتموس

  1. صدای فراگیر
  2. صدای سه‌بعدی
  3. پشتیبانی توسط تمامی دستگاه‌های الکترونیکی

معایب فناوری دالبی اتموس

  1. قیمت بالا
  2. سخت بودن دسترسی به اسپیکرها و گیرنده‌های AV
  3. عدم عرضه سیستم دالبی اتموس آماده
  4. تاخیر در انتقال صدا از اسپیکری به اسپیکر
  5. محتواهای فول اچ دی از این فناوری بی بهره هستند

آیا تلویزیون‌های TCL مجهز به فناوری دالبی اتموس هستند؟

اگر بعد از خواندن این مقاله، به این فکر افتادید که تا چه اندازه سیستم صوتی Dolby Atmos می‌تواند به جذابیت زندگی اضافه کند، باید بگوییم که سیستم صوتی تلویزیون‌های TCL با استفاده از این فناوری، به شما این امکان را می‌دهد که خانه خود را تبدیل به یک سالن سینما یا یک سالن کنسرت کنید.

تلویزیون تی سی ال معمولا مجهز به تکنولوژی دالبی اتموس، از طریق کانال‌های خروجی صدا، تجربه شنیدن صدای فراگیر و چند بعدی را در همه جهات فراهم می‌کند. حالت dolby atmos با ایجاد صدای چرخشی از دو اسپیکر موجود در تلویزیون، باعث شنیدن صدا در اطراف و به حالت سه بعدی می‌شود.

سیستم صوتی محصولات تی سی ال تجربه متفاوتی از سطح شنیداری را منتقل می‌کند. چرا که این سیستم dolby atmos داره تقویت‌کنند، قدرت کافی و صدای استریو است. به طوری که تجربه صدای چند بعدی سینمایی را با آن تجربه خواهید کرد.


تلویزیون QLED UHD 4K هوشمند google TV تی سی ال مدل C635i سایز 65 اینچ

یکی از بهترین مدل های تلویزیون‌ TCL با فناوری Dolby Atmos:

تلویزیون C635i تی سی ال


در چند خط بخوانید

در این مقاله با یکی از جدیدترین فناوری‌های حال حاضر دنیا در حوزه صدا صحبت کردیم و دریافتیم که dolby atmos چیست. با مفهوم فناوری Dolby Atmos آشنا شدیم و به این نتیجه رسیدیم که استفاده از یک تلویزیون با این فناوری، مثل تلویزیون TCL می‌تواند جذابیت تماشای فیلم و کنسرت را برای ما دوچندان کند. برای خرید محصول مجهز به فناوری دالبی اتموس، می توانید به صفحه خرید تلویزیون تی سی ال مراجعه کنید.

اگر درباره این فناوری اطلاعاتی دارید یا از تلویزیون دارای تکنولوژی دالبی اتموس استفاده می کنید، برای ما نظر خود را بنویسید یا اگر از دسته افرادی هستید که این فناوری و صدای بی‌‌نظیر و طبیعی را تجربه نکرده‌اید، برا ما بنویسید که چه زمانی می‌خواهید آن را تجربه کنید.

ارسال نظر

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

*
*