تمامی محصولات ارائه شده در فروشگاه اینترنتی تی سی ال شامل ارسال و نصب رایگان می‌باشد
loader

عمر لوازم برقی خانگی چقدر است؟

همه ما روزانه با کلی لوازم برقی سروکار داریم. بعضی از آنها (مثل یخچال) هر روز و از برخی دیگر (مانند اتو و بخاری) گاها استفاده می کنیم. اما گاهی به نظر می‌رسد که یک وسیله، مستعمل شده و درست کار نمی‌کند. در این مواقع احتمالا عمر لوازم برقی خانگی به سر رسیده و باید آن را با یک وسیله نو، جایگزین کرد.

سوال اینجاست، از کجا باید بفهمیم عمر مفید لوازم خانگی ما تمام شده؟ یا می‌توانیم با تعمیر آن، مجددا برای مدت طولانی از آن بهره بگیریم؟ قاعده کلی وجود دارد که اگر بیش از نصف قیمت دستگاه جدید را به تعمیر دستگاه قدیمی اختصاص دهید، بهتر است آن را تعویض نمایید. در ادامه، به نکات مهمی در مورد عمر لوازم برقی خانگی مانند عمر مفید اتو و عمر مفید بخاری گازی اشاره خواهیم کرد. در مورد اینکه عمر مفید یخچال چقدر است هم صحبت خواهیم نمود.

عمر مفید یخچال چقدر است؟

خبر خوب این است که عمر لوازم برقی خانگی سرمایشی، زیاد است. به طور مثال، یخچال‌ فریزرها معمولاً ۱۵ تا ۲۵ سال عمر می‌کنند. بعد از این مدت، اگر با مشکلی مواجه شدید، باید بررسی کاملی انجام دهید و تصمیم بگیرید که بهتر است این وسیله را عوض کنید یا تعمیرش نمایید.

تنها به جواب سوال عمر مفید یخچال چقدر است، اکتفا نکنید. اگر شما از این وسیله به خوبی مراقبت کنید، عمر مفید لوازم خانگی این‌چنینی، ممکن است دو الی سه سال هم بیشتر شود.

عمر مفید فریزر

عمر فریزر هم درست مشابه با یخچال است. در صورتی که فریزر شما ایرادی پیدا کرد، برای اینکه مشکلش را پیدا کنید، ابتدا همه مواد داخل آن را خارج کنید. سپس دستگاه را از برق بکشید و چند ساعت صبر کنید تا دمای آن به بالای صفر برسد. سیم‌پیچ‌ها را باز کنید و بررسی نمایید. (خرابی سیم‌پیچ‌ها اغلب می‌تواند منجر به مشکلات جدی‌تر دیگری شود). اگر وقتی دوباره فریزر را به برق وصل کردید، مشکل همچنان وجود داشت، ممکن است وقت آن رسیده باشد که از یک تعمیرکار معتبر کمک بخواهید.

ممکن است کمپرسور فریزر از کار افتاده باشد که تعویض آن بسیار گران تمام می‌شود. این مشکل، می‌تواند به‌عنوان نشانه‌ای تلقی شود که زمان تعویض دستگاه رسیده است.

عمر لوازم برقی خانگی، بستگی به مکان قرارگیری آن هم دارد. مثلا اگر فریزر را نزدیک وسایل گرمایشی مانند اجاق گاز یا سماور بگذارید، عمر کمتری خواهد داشت.

عمر مفید ماشین لباسشویی

به طور عمده، عمر لوازم برقی خانگی شوینده یک دهه است. پس از این مدت، مشکل رایجی که برای ماشین لباسشویی پیش می‌آید، آبگیری نکردن لباس‌ها است. در این شرایط، می‌توان ماشین لباسشویی را تعمیر کرد و نیازی به تعویض آن نیست.

اگر وقتی دستگاه را به کار می‌اندازید، دیگ آن نمی‌چرخد، مشکل مربوط به چرخ‌دنده‌ها یا تسمه محرکه است. اگر مهارت لازم برای تعویض این قطعات را ندارید، به یک تعمیرکار مراجعه نمایید. چون هزینه تعمیرکار بسیار کمتر از مشکلی است که ممکن است شما ناخواسته پیش بیاورید! اگر مشکل مربوط به دیگ لباسشویی نباشد، تعمیر آن پیچیده و پرهزینه خواهد بود. در این مرحله، عمر لوازم برقی خانگی شما تمام شده و باید به فکر خرید دستگاه دیگری باشید.

برای افزایش عمر لوازم برقی خانگی مانند ماشین لباسشویی، بهتر است آن را پس از نصب، تراز کنید تا قطعات آن هنگام کار، با مشکل مواجه نشوند.

عمر مفید دستگاه خشک‌کن لباس

خشک‌کن‌های لباس یکی از دستگاه‌های مقاوم هستند و قبل از تسلیم شدن در برابر مشکلات، بیش از ده سال دوام می‌آورند. اکثر مشکلات خشک‌کن هم به راحتی برطرف می‌شود. اگر متوجه شدید لباس‌ها، حوله‌ها و ملحفه‌های شما در پایان چرخه خشک نمی‌شوند، احتمالاً المنت گرمایشی معیوب است. خوشبختانه، این المنت‌ها به‌راحتی قابل تعویض هستند. برای رفع مشکل، ابتدا خشک‌کن را از برق بکشید. سپس پنل پشتی آن را بردارید. اتصالات المنت را جدا کرده و آن را جایگزین کنید.

جهت بهبود عملکرد خشک‌کن و افزایش طول عمر آن، همیشه پرزهای لباس را از روی المنت خشک‌کن پاک کنید. اما اگر مشکل از المنت نیست و خشک‌کن در هنگام کار دود ساطع می‌کند، عمر خشک کن شما پایان یافته است. بنابراین ارزش هزینه کردن برای تعمیر را ندارد و باید آن را با یک دستگاه نو جایگزین کرد.

اگر از المنت دستگاه خشک‌کن به خوبی مراقبت کنید، این دستگاه به این راحتی‌ها خراب نخواهد شد. عمر لوازم برقی خانگی مانند خشک‌کن، می‌تواند حتی به ۱۳ سال هم برسد.

طول عمر مفید کولر گازی چقدر است؟

عمر لوازم برقی خانگی در دسته تهویه مطبوع، نسبتا طولانی است. اکثر آنها بین ۱۵ تا ۲۰ سال کار خواهند کرد. اگر کولر گازی برای تنظیم دمای خانه مشکل دارد، معمولاً می‌توانید آن را به راحتی رفع کنید.

اگر بخش تولید هوای مطبوع دستگاه مشکل پیدا کرده، می‌توانید خازن، موتور فن یا سنسور اندازه‌گیری دمای آن را تعویض کنید. همچنین سیم‌پیچ‌ها را تمیز کرده و فیلتر هوا را تعویض کنید. اگر کولر گازی روشن نمی‌شود، ممکن است فیوز آن قطع شده باشد، بنابراین لازم است فیوز برق را بررسی کنید. اگر هم با انجام همه موارد ذکر شده، کولر گازی هوا را خنک نمی‌کند، بهتر است دستگاه را تعویض کنید.

عمر مفید لوازم خانگی خنک‌کننده، در صورت رسیدگی مداوم و انجام سرویس‌های دوره‌ای، معمولا بالاست. پس اگر کولر گازی شما زیر ۱۵ سال سن دارد و ایرادی پیدا کرده است، به احتمال زیاد مشکل آن با یک تعمیر ساده رفع می‌شود.

عمر مفید ماشین ظرفشویی

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، عمر لوازم برقی خانگی شوینده، حدود ده سال است. مشکلات رایجی که در ماشین ظرفشویی ایجاد می‌شود، معمولاً به نشت آب و درست نپاشیدن آب در طول چرخه شست‌و‌شو ختم می‌شود. رفع نشتی ماشین ظرفشویی بسیار آسان است. این مسئله با تعویض واشر درب و نصب درست آن روی دستگاه، حل خواهد شد.

رفع سایر ایرادات این دستگاه، اندکی پیچیده‌تر خواهد بود. اگر پاشیدن آب روی ظروف به درستی انجام نمی‌شود، ممکن است بازوهای آب‌پاش یا موتور پمپ دستگاه نیاز به تعویض داشته باشند. اگر هم درب ماشین ظرفشویی دیگر مثل قبل قفل نمی‌شود یا دستگاه ترک خورده، تعویض دستگاه مقرون‌به‌صرفه‌تر از تعمیر آن است.

برخلاف برخی از وسایل، عمر لوازم برقی خانگی مانند ماشین ظرفشویی، با استفاده بیشتر، طولانی‌تر خواهد شد. چون در این‌صورت واشر‌ها، شلنگ‌ها و سایر قطعات داخلی، خشک نخواهند شد و نخواهند پوسید.

عمر مفید اجاق گاز

اجاق گازها معمولاً حدود ۱۵ سال و گاهی هم بیشتر کار می‌کنند و خوشبختانه یکی از بی‌آزارترین لوازم خانگی هستند و در صورت خراب شدن، به راحتی تعمیر خواهند شد. عمر لوازم برقی خانگی از این دست، با رسیدگی و تمیز کردن چربی‌های غذا و گرد و خاک از روی قطعاتی مثل جرقه‌زن، بیشتر هم خواهد شد.

اجاق گازی که روشن نمی‌شود معمولاً با تمیز کردن کثیفی‌هایی که مانع احتراق آن شده، تعمیر می‌شود. در مورد اجاق‌های برقی هم برای رفع مشکل روشن نشدن، می‌توانید مفتول‌ها را جدا و سوکت‌هایشان را کمی جابجا کنید. اگر تعمیر، مشکل را حل نکرد و عمر اجاق برقی شما بیش از ۱۵ سال است، به احتمال زیاد باید با آن خداحافظی کنید.

عمر لوازم برقی خانگی مشابه اجاق گاز، کمتر از ۱۵ سال نخواهد بود. اغلب اوقات زمانی که این وسایل خراب می‌شوند، حتی توسط افراد غیرحرفه‌ای قابل تعمیر خواهند بود.

عمر مفید اتو

عمر مفید اتو، معمولا بین شش الی هشت سال است، در واقع عمر مفید لوازم خانگی حرارتی هم به مراقبت و استفاده صحیح از آن بستگی دارد. برای اینکه عمر مفید اتو افزایش یابد، هرگز اجازه ندهید روی زمین بیفتد. عمده اشکالاتی که یک اتو ممکن است با آن مواجه شود، مربوط به ترموستات یا المنت حرارتی اتو خواهد بود.

پیشنهاد می‌کنیم برای تعمیر اتو، ابتدا هزینه تعمیر آن را برآورد کنید. طبق قانون طلایی که در بالا هم گفتیم، اگر هزینه تعمیر دستگاه قدیمی، بیش از نصف قیمت دستگاه جدید باشد، از تعمیر آن صرف‌نظر کنید. چون در این‌صورت، عمر مفید اتو سپری شده و باید آن را با یک دستگاه نو جایگزین نمایید.

جهت افزایش عمر مفید اتو، از کشیدن اتو روی زیپ، قلاب یا سگک لباس بپرهیزید. همچنین اتو را روی نواحی دارای سنگ‌دوزی نکشید چون به کف اتو آسیب می‌رسد و عمر مفید اتو، کاهش می‌یابد.

عمر مفید بخاری گازی

عمر مفید بخاری گازی هم حدود ده سال است. با توجه به اینکه استفاده از دستگاه فرسوده، خطرات جانی به همراه خواهد داشت، کارشناسان ایمنی اکیدا توصیه می‌کنند هرگز دستگاه‌هایی که بیش از ده سال از عمرشان می‌گذرد را مجددا به کار نگیرید.

یادآوری می‌کنیم در زمان تعمیر بخاری گازی، جهت حفظ جان خود و خانواده‌تان، حتما شیر گاز را ببندید.

برای افزایش عمر مفید بخاری گازی، از سرویس‌های سالانه این دستگاه غافل نشوید. بهتر است این کار در آغاز فصل سرما انجام شود تا دستگاه شما طی زمستان، با مشکلی مواجه نگردد.

چگونه می‌توان عمر لوازم برقی خانگی را افزایش داد؟

در این مقاله با عمر مفید اتو، ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی آشنا شدید. ضمنا فهمیدید عمر مفید بخاری گازی و عمر مفید یخچال چقدر است. همان‌گونه که اشاره کردیم، عمر لوازم برقی خانگی محدود است. اما در صورت استفاده صحیح و نگهداری اصولی، عمر مفید لوازم خانگی چند سالی بیشتر خواهد شد.

برای این‌که از دستگاه خود استفاده بهینه نمایید، حتما قبل از استفاده، دفترچه راهنمای آن را به طور کامل مطالعه نمایید. چراکه با رعایت نکات گفته شده توسط شرکت سازنده، عمر لوازم برقی خانگی افزایش می‌یابد.

ارسال نظر

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

*
*

سوالات متداول

چنانچه مخزن آبسردکن یخچال به شکل صحیح در قسمت مربوطه قرار نگیرد، ممکن است از آبسردکن آب چکه کند.

در صورتیکه درب یخچال را بلافاصله پس از بستن باز کنید، به علت ورود هوای گرم به داخل یخچال و ایجاد اختلاف فشار، درب به سختی باز می‌شود.

تنظیم دمای یخچال و فریزر در مدل‌های مختلف متفاوت است. بهترین بازه دمایی برای یخچال 4 درجه و برای فریزر 18، درجه است.