تمامی محصولات ارائه شده در فروشگاه اینترنتی تی سی ال شامل ارسال و نصب رایگان می‌باشد
loader

نحوه عملکرد کمپرسور کولرگازی و سوالاتی در خصوص نگهداری از آن

اگر از یک دستگاه تهویه مطبوع خانگی استفاده می کنید، احتمالا کمپرسور آنرا دیده اید. این جعبه فلزی که معمولا در فضای بیرونی نصب می شود، شامل کمپرسور و سایر قسمت های مکانیکی تهویه مطبوع است. در واقع وظیفه اصلی کمپرسور به جریان انداختن گاز خنک کننده در کولرگازی است. اگر می خواهید در مورد کمپرسور تهویه مطبوع بیشتر بدانید، مطالعه این مقاله به شما کمک خواهد کرد. در این مقاله توضیح میدهیم که سیستم تهویه مطبوع چگونه کار می کند و روشهای نگهداری از آن چیست.

کمپرسور کولرگازی چیست و چگونه کار می کند ؟

کمپرسور یک بخش اصلی و مهم در کولرگازی است که گاز مبرد را از اواپراتور مکش و به کندانسور هدایت می کند.

در واقع کمپرسور در قسمت داخلی واحد کندانسور قرار دارد و وظیفه فشرده سازی گاز مبرد را بر عهده دارد.

کمپرسور قلب سیستم تهویه مطبوع شماست که گرما را از مبرد (خنک کننده هوا) به کندانسور (دستگاهی که گرما را از دستگاه خارج می کند) منتقل می کند.

کمپرسور حجم گاز مبرد را کاهش و فشار و دمای آن را افزایش می دهد تا کارایی انرژی کولرگازی افزایش یابد. این فرآیند همچنین به صورت معکوس اتفاق می افتد، وقتی که بعد از خنک شدن دوباره دما را پایین می آورد.

علاوه بر جابجایی گرما ، کمپرسورها همچنین می توانند با انجام تبخیر ، فضا را خنک کنند. کمپرسورها رطوبت را از هوای فضای داخلی می گیرند و آن را به بخار آب در خارج از خانه شما تبدیل می کنند.

کمپرسور کولرگازی

چطور بفهمیم کمپرسور کولرگازی کار می کند ؟

هنگامی که دستگاه تهویه مطبوع خود را روشن می کنید، یک صدای وزوز می شنوید ، این صدای کار کردن کمپرسور دستگاه است. اگر هیچ صدایی شنیده نشود ، ممکن است به این معنی باشد که مشکلی در سیستم وجود دارد.

همچنین ، دست خود را در نزدیکی دریچه های هوای واحد بیرونی بگیرید. اگر خروج هوای گرم را حس نمیکنید احتمالا کمپرسور دستگاه شما به درستی کار نمی کند.

طول عمر کمپرسور کولرگازی معمولا چند سال است ؟

طول عمر یک کمپرسور تهویه مطبوع، معمولا بین 10 تا 15 سال است. مدت زمان واقعی دوام کمپرسور به عوامل مختلفی بستگی دارد ، برای مثال:

  • کیفیت محصول
  • مدت زمانی که از کولرگازی استفاده می کنید
  • کیفیت نصب و نگهداری

چطور از کمپرسور کولرگازی مراقبت کنیم ؟

برای اینکه کمپرسور شما به طور موثر و ایمن کار کند ، باید:

  • کمپرسور را تمیز نگه دارید
  • روغن و فیلتر را مرتبا عوض کنید
  • کویل های کندانسور را مرتبا تمیز کنید
کمپرسور کولرگازی

سایر مشکلات کمپرسور کولرگازی

کمپرسور خاموش نمی شود:

کندانسور قطعه ای است که وظیفه پراکنده کردن هوای گرم و سرد را در کولرگازی بر عهده دارد. اگر کویل های کندانسور کثیف باشد، پخش کردن هوای گرم و سرد با مشکل مواجه می شود. در این حالت کمپرسور مجبور می شود به طور دائم کار کند تا هوای محیط را خنک کند و تا زمانی که کمپرسور کار می کند، کولرگازی شما خاموش نمی شود. برای رفع این مشکل باید ابتدا کویل های کندانسور را تمیز کنید.

فن مسدود شده یا آسیب دیده:

اگر فن واحد بیرونی مسدود یا شکسته شود ، برای تخلیه هوای گرم از سیستم تلاش خواهد کرد. این امر منجر به خرابی سیستم می شود. برای رفع این مشکل ابتدا کولر را خاموش کنید سپس چک کنید که در قسمت عقب واحد خارجی شیء خارجی گیر نکرده باشد.

شنیده شدن صداهای تیک تیک:

اگر صدای باعث تیک تیک از کمپرسور می شنوید ، به احتمال زیاد به دلیل مشکل در مجموعه کنترل های الکتریکی/ اینورتر یا مشکلات مکانیکی کمپرسور است. برای رفع این مشکل بهتر است از یک کارشناس کمک بگیرید.

جمع بندی

حالا که اصول یک کمپرسور تهویه هوا را می دانید ، وقت آن است که بهتر از آن مراقبت کنید. اطمینان حاصل کنید که دستگاه تهویه مطبوع شما به طور منظم توسط یک تکنسین واجد شرایط سرویس و تعمیر می شود.

ارسال نظر

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

*
*

سوالات متداول

علت بوی نامطبوع ممکن است به دلیل تجمع قارچ و آلودگی در اطراف پنل و دمپر باشد. برای رفع این مشکل پنل داخلی می بایست سرویس شود. چنانچه بوی سوختگی از کولر به مشام می رسد ممکن است بورد دستگاه ایراد پیدا کرده و یا سیمهای ارتباطی آب شده باشد. برای رفع این مشکل با خدمات پس از فروش تماس بگیرید.

بله، روی پنل پشت دریچه معمولا یک کلید برای خاموش و روشن کردن دستگاه وجود دارد.

نشت آب از کولرگازی اسپیلت دلایل مختلفی دارد. انسداد مسیر تخلیه آب، شکستگی سینی پنل داخلی، خارج شدن لوله درین، خرابی پمپ درین، نامناسب بودن عایق لوله ها، مشکل در سیکل تبرید و …
در صورت بروز این مشکل با همکاران ما در واحد خدمات پس از فروش تماس بگیرید.