تمامی محصولات ارائه شده در فروشگاه اینترنتی تی سی ال شامل ارسال و نصب رایگان می‌باشد
loader

۱۱ دي ۱۴۰۱

راهنمای خرید ساندبار

red-circle

ساندبار چیست؟

ساندبار (Sound Bar) یکی از تجهیزات صوتی است که در داخل آن چند اسپیکر قوی برای پخش صدا وجود دارد. ساندبار به عنوان سیستم پخش صوتی به انواع تلویزیون یا مانیتور متصل می شود. طرز قرارگیری ساندبار در کنار تلویزیون معمولا به صورت افقی است. به همین خاطر به ساندبار، بلندگوی خطی نیز می گویند.
صدای خروجی از ساندبار ها چند برابر اسپیکرهای معمولی داخل تلویزیون است که باعث می شود، صدای دریافتی از تلویزیون با وضوح و کیفیت بالا پخش شود. به دلیل وضوح بالای صدای خروجی از Sound Bar، تماشای فیلم در تلویزیون متصل به ساندبار، برای مخاطب حس سینمای خانگی را به همراه دارد.

ساندبار چیست؟

نکات مهم برای خرید ساندبار

قبل از اینکه اقدام به خرید ساندبار کنید لازم است نکاتی را در نظر بگیرید. در نظر گرفتن این نکات باعث می شود تا هنگام خرید ساندبار، با اطلاعات کافی از خرید خود مطمئن باشید. نکاتی که به عنوان راهنمای خرید ساندبار باید در نظر بگیرید عبارتند از:

  • سایز و اندازه ساندبار
  • ساندبار بی سیم یا با سیم
  • توان خروجی ساندبار
  • تعداد کانال خروجی صدا
  • اتصالات ساندبار
  • قیمت ساندبار

سایز و اندازه ساند بار

اگر محیط منزل بزرگ نیست به اندازه ساندبار که میخرید دقت داشته باشید. سایز مناسب ساندبار برای محیط های متوسط باید متناسب با اندازه تلویزیون شما باشد تا تجربه صدایی واضح را به شما هدیه کند. شنیدن صدای ساندبار بزرگ با توان خروجی بالا درد برای محیط های متوسط و کوچک، ممکن است آزاردهنده باشد.
به این نکته هم دقت کنید که ساندبار معمولا در فضای بزرگ خیلی خوب نقش خود را ایفا نمیکند. بنابراین بیشتر مناسب فضای کوچک است. فضایی که نشستن شما از تلویزیون یا خود Sound Bar بیشتر از چند متر نباشد.

اندازه ساندبار

در انتخاب اندازه ساندبار:

  • سعی کنید ساندباری انتخاب کنید که عرض آن از عرض تلویزیون کمتر باشد.
  • ارتفاع ساندبار نباید جلوی راه ریموت تلویزیون را بگیرد.
  • موقعیت مناسب قرارگیری ساندبار در جلوی تلویزیون را در نظر بگیرید.

ساندبار بی سیم یا با سیم

ساندبار معمولا مجهز به اتصال بلوتوث هستند که بتوان بدون نیاز به سیم، ساندبار را به تلویزیون متصل کرد. برخی از مدل های ساندبار نیز دارای وای فای هستند که امکان اتصال مستقیم به سرویس های پخش موسیقی را می دهند.

اتصال بلوتوث (Bluetooth Connection) استفاده شما از ساندبار را ساده میکند. برای اتصال ساندبار از طریق بلوتوث کافی است گوشی موبایل یا تلویزیون را به بلوتوث ساندبار متصل کنید.

توان خروجی ساندبار

خروجی صدای تلوزیون های نسل جدید به لطف باریک تر شدن در طراحی، کم است. حتی تلویزیون‌های درجه یک نیز از بلندگوهای ضعیف رنج می‌برند. خروجی صدای 16، 20 یا نهایتا 45 وات در برخی از مدل های تلویزیون هوشمند نسل جدید، انتظارات شنونده را برای شنیدن صدایی سینمای برآورده نمی کند.

توان خروجی ساندبار

ساندبار ها با توجه به ماهیتی که دارند برای ایجاد کیفیت و وضوح بیشتر صدا تولید شده اند. به طوریکه برخی توان خروجی صدای آن ها بیشتر از تلویزیون و به طور متوسط 200 وات است. خرید ساندبار با توان خروجی بیشتر یا کمتر، بستگی به انتخاب شما دارد. اینکه چه حجمی از صدا برای شما قابل قبول تر است.

تعداد کانال خروجی صدا

محدوده شنوایی انسان بین 20 هرتز تا 20 کیلوهرتز است. دستگاهی که بتواند این محدوده را پوشش دهد نداریم؛ بنابراین از کانال های صوتی استفاده می کنیم تا امواج صوتی را به گوش برسانیم. برای شنیدن کامل یک صدا مثل صدای موزیک، باید از چند کانال صوتی متفاوت استفاده کنیم. در واقع کانال های صوتی متفاوت، صدا را به صورت مجزا و تفکیک شده به گوش می رساند.

تعداد کانال خروجی صدا

به طور مثال، یک ساندبار 2.0 دارای دو کانال با خروجی صدای چپ و راست است. حالا اگر کنار عدد دو، شماره 1 قرار گیرد نشان دهنده ساب ووفر است. مثلا ساندباری با 2.1 کانال، دارای دو کانال خروجی صدا و یک ساب ووفر است.

تعداد کانال خروجی یا بلندگوهای ساندبار نسبت به مدل و برند آن متغیر است. شما می‌توانید از بین گزینه‌های موجود بسته به انتظاراتی که دارید، انتخاب مناسبی داشته باشید.

اتصالات ساندبار

ساندبارها دارای تنوع در اتصالات هستند. این تنوع به زمان تولید آن ها بر می گردد. اگر قصد خرید Sound Bar دارید پیشنهاد می کنیم که این محصول حتما از ورودی HDMI پشتیبانی کند. چرا که در اتصال HDMI به دلیل پهنای باند کافی، صدا بدون کاهش کیفیت منتقل شده و شما افت کیفیت را تجربه نخواهید کرد.

اتصالات ساندبار

انواع اتصالات ساندبار می تواند به شرح زیر باشد:

  • کابل Auxiliary یا به طور اختصار AUX : یک ورودی
  • RCA : ورودی‌های چپ و راست
  • TOSLINK : ورودی آپتیکال
  • HDMI : ورودی اچ دی ام آی
  • بلوتوث blutooth: اتصال از طریق بلوتوث
  • اتصال Wi-Fi : اتصال از طریق شبکه بی سیم

مقایسه ساند بار با سینمای خانگی

هنگام خرید ساندبار ممکن است برایتان سوال باشد گه تفاوت ساندبار و سینمای خانگی چیست. ساندبار طراحی یکپارچه ای دارد و شامل چند بلندگو است. برخی از ساند بارها یک ساب ووفر جداگانه هم دارند که بر شدت و کیفیت صدای فیلم و موسیقی اضافه می کند. در حالی که سینمای خانگی از چندین اجزا شامل چند اسپیکر، آمپلی فایر، ساب ووفر و پخش کننده blue-ray یا DVD تشکیل شده است.

مزیت اصلی ساندبار نسبت به سینمای خانگی، ابعاد کوچک و هماهنگی‌ آن با خانه‌های کوچک امروزی است؛

تفاوت سیستم صوتی ساندبار با سوراند

به زبان ساده به ساندبارهایی با بیشتر از 3 اسپیکر، سوراند (SURROUND) می گویند. یعنی به طور مثال ساندبار 5.1 دارای 5 اسپیکر (بلندگو یا کانال خروجی) است. پس این ساندبار، از نوع سوراند است.

ساندبار با ساب ووفر یا بدون ساب ووفر؟

ساب ووفر (Sub Woofer) یک نوع بلندگو برای پخش کردن فرکانس های بم و صدا های پایین است. ساب ووفر که در زبان عامه ساب هم نامیده می شود؛ یکی از ادوات اصلی سیستم‌های صوتی با صدای بم بسیار قوی است.

ساندبار با ساب ووفر

برخی از ساندبارهای امروزی همراه با ساب ووفر ارائه می شوند. بلندگوهای ساندبار تا حدودی می‌توانند بم مورد نیاز یکموسیقی را تولید و اجرا کنند؛ اما وقتی صدای موزیک را بیشتر می‌کنیم متوجه می‌شویم بم و صدای خروجی دچار بهم ریختگی می‌شود. اینجاست که اتصال یک ساب ووفر به ساندبار کمک می کند تا فشار را از روی بلندگو بر داریم و ایجاد صدای بم را به ساب ووفر بسپاریم.

بنابراین برای شنیدن صدای بلند، خرید ساندبار با ساب ووفر بهتر از بدون ساب ووفر است.

سیستم صوتی Dolby Atmos و DTS چیست؟

ساندبار دالبی اتمس (Dolby Atmos) که مجهز به سیستم صوتی دالبی اتموس است جدیدترین نوع ساندبار محسوب می شود. ساندبار دالبی اتموس دارای بلندگوهایی است که در جهت بالا نصب شده اند. یعنی علاوه بر پخش صدا از طرفین، صدا از بالا نیز پخش می شود. بنابراین این نوع از ساندبار قابلیت پخش صدای سه بعدی دارد.

البته اگر میخواهید ساندبار Atmos/DTS-X داشته باشید به مدل تلویزیون خود نیز دقت کنید. این تکنولوژی در تلویزیون 4K و یا یک بلوری پلیر قابل دستیابی است.

سیستم صوتی Dolby Atmos و DTS

نحوه اتصال ساندبار به تلویزیون

تلویزیون ها حداقل یکی از این سه روش را پشتیبانی می کنند. البته می توان گفت بهترین روش اتصال ساندبار به تلویزیون HDMI است. برای اتصال ساندبار به تلویزیون با کابل HDMI لازم است پورت های تلویزیون را بررسی کنید و یا دفترچه راهنمای تلویزیون را بخوانید.

نحوه اتصال ساندبار به تلویزیون

قیمت ساندبار

قیمت ساندبار یکی از مهمترین پارامترهایی است که هنگام خرید ساندبار باید در نظر بگیرید. البته با توجه به تنوع محصولات موجود در بازار، دامنه تغییرات قیمت ساندبار نیز متفاوت است. شما می توانید ساندبار زیر 2 میلیون تومان بخرید و کیفیت مطلوب صدایی که می خواهید را دریافت کنید. ساندبار با قیمت بین 2 تا 5 میلیون تومان طبیعتا از کیفیت بالاتری برخوردار بوده و صدایی واضح تر دارد. اما ممکن است باز هم انتظارات شما را برآورده نکند. انتخاب اینکه چه ساندباری با چه قیمتی می خواهید بخرید کاملا به سلیقه و بودجه شما بستگی دارد.

red-circle

ارسال نظر

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

*
*

سوالات متداول

شعب فروشگاه های زنجیره ای مادیران آماده ارائه خدمات تلفنی و حضوری به مشتریان است. لطفا برای مشاهده شعب فروش اقساطی اینجا را کنید.

در حال حاضر بالغ بر 230 عاملیت مجاز مادیران در سراسر ایران وجود دارد. جهت اطلاع از آدرس و یا شماره تماس نمایندگی ها با شماره 82266-021 (داخلی 1) تماس حاصل فرمایید .

چنانچه کالا با درخواست شما مطابقت نداشت، لطفا با بخش فروش و یا فروشنده مربوطه تماس حاصل نمایید.